Krótsze podróże pociągami między Radomiem a Warszawą

Krótsze podróże pociągami między Radomiem a Warszawą

12 czerwca 2023 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Skróciły się podróże z Radomia do Warszawy. Pociągi pasażerskie jadą do 160 km/h. Wyższą prędkość i bezpieczeństwo przejazdu zapewnia wykonana modernizacja linii. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Radom - Warszawa, współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, mają łączną wartość około 1,7 mld zł.

 

Krótsze podróże pociągami między Radomiem a Warszawą
Fot. PKP PLK

 

Od 11 czerwca, od korekty rozkładu jazdy na zmodernizowanej linii kolejowej Warszawa Okęcie - Radom Główny (lk8), podniesiona została prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. Najszybszy pociąg PKP IC z Radomia do Warszawy Zachodniej przejeżdża dystans prawie 100 km w 54 minuty, to o 11 minut szybciej niż przed korektą. Przed modernizacją pociągi na linii Radom - Warszawa jeździły z prędkością 120-100 km/h. W 2015 roku najszybszy pociąg przejeżdżał ten odcinek w ponad 2 godziny.

 

Fot. PKP PLK 

 

- Linia radomska to jedna z najważniejszych linii w tym regionie. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom inwestycyjnym dziś może być wizytówką Mazowsza. Większy dostęp do kolei zapewniają wyremontowane i nowe stacje i przystanki. Wdrożenie prędkości 160 km/h zapewnia sprawne i szybkie przejazdy do pracy, do szkoły i na wypoczynek. Kolej stała się bezkonkurencyjnym środkiem transportu między Warszawą a Radomiem – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

- Kolejarze dotrzymali słowa. Od 11 czerwca pociągi pasażerskie między Radomiem a Warszawą jeżdżą poniżej godziny. Skrócenie czasu przejazdu było możliwe dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego, zrealizowanym między Radomiem a stolicą Polski. Ich łączna wartość to około 1,7 mld złotych– powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii kolejowych S.A.

 

Fot. PKP PLK 

 

Podniesienie prędkości na linii kolejowej było możliwe dzięki przeprowadzonej inwestycji – wymianie torów, dobudowie drugiego toru między Warką a Radomiem, modernizacji sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania i wykonaniu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Podróżni korzystają z efektów prac PLK SA na odcinku z Warszawy Okęcia do Radomia Głównego. Przebudowano stację Radom Główny. Większą dostępność do kolei zapewniają przebudowane stacje i przystanki: Warszawa Okęcie, Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Południowy, Gośniewice, Sułkowice, Chynów, Krężel, Michalczew, Warka, Grabów, Strzyżyna, Dobieszyn, Kruszyna, Wola Bierwiecka i Lesiów. W ramach modernizacji dobudowane zostały cztery nowe przystanki: Warka Miasto, Radom Stara Wola, Radom Gołębiów i Radom Północny.  Wszystkie miejsca są wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, nagłośnienie i gabloty informacyjne. Kolejarze zwiększyli bezpieczeństwo na linii za sprawą modernizacji mostu kolejowego w Warce i budowy dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań przy ul. Lotników oraz w ciągu ul. Grójeckiej w północnej części miasta oraz nowego wiaduktu na ulicy Energetyków w Radomiu.

 

Fot. PKP PLK 

 

Radom Wschodni w budowie

W Radomiu powstanie przystanek, który ma ułatwić dotarcie do radomskiego lotniska. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Miastem Radom podpisały w kwietniu br. umowę na budowę Radomia Wschodniego. W ramach powyższej umowy zostaną skoordynowane prace dotyczące budowy peronu oraz wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Żeromskiego i Lubelskiej.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko