Nową ekspresową linię z Pragi do Polski obsłużą České dráhy, które złożyły najlepszą ofertę

Nową ekspresową linię z Pragi do Polski obsłużą České dráhy, które złożyły najlepszą ofertę

23 lipca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Ministerstvo dopravy ČR / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowa transgraniczna ekspresowa linia kolejowa Ex32, która będzie przebiegać z Pragi przez wschodnie Czechy - Pardubice, Lichkov do Polski, będzie obsługiwana  przez České dráhy (ČD). Ministerstwo Transportu ogłosiło przyznanie zamówienia i zapowiedziało podpisanie kontraktu na dziesięć lat w opublikowanej 20 lipca br. oficjalnej informacji. Według ministerstwa, ČD zaoferowało najkorzystniejsze warunki, a zainteresowanie wyraziły również Leo Express i RegioJet. Umowa z ČD zostanie zawarta na okres od grudnia 2024 roku do grudnia 2034 roku.

Nową ekspresową linię z Pragi do Polski obsłużą České dráhy, które złożyły najlepszą ofertę
Fot. Kurier Kolejowy

 

Jak informuje portal zdopravy.cz cena za kilometr pociągu nie została opublikowana przez ministerstwo. "Ponieważ proces bezpośredniego zamówienia nie został jeszcze zakończony, nie będziemy komentować ceny ofertowej" - powiedział rzecznik ministerstwa František Jemelka. Czeskie Ministerstwo Transportu będzie działać na odcinku Praga - Pardubice - Letohrad - Lichkov na granicy państwowej, a na podstawie umowy ze stroną polską przewiduje połączenie przez Wrocław do Gdyni. Praga zyska w ten sposób bezpośrednie połączenie z Morzem Bałtyckim.

Linia Ex32 powinna być obsługiwana przez cztery pary pociągów dziennie, a jej koncepcja powinna nawiązywać do wcześniejszego połączenia Praga - Hradec Králové - Letohrad - Polska, które było częścią linii R10 Praga - Hradec Králové - Trutnov ponad dziesięć lat temu. Zostało ono jednak anulowane z powodu braku zainteresowania pasażerów i polskich kolei. Ministerstwo nie wymaga nowych pojazdów dla nowej linii ekspresowej.

"Infrastruktura transportowa na przedmiotowej trasie uległa zmianie. Odcinek Ústí nad Orlicí - Letohrad - granica państwa został zelektryfikowany, co przy wykorzystaniu pierwszego korytarza tranzytowego umożliwia wykorzystanie taboru elektrycznego na całej długości trasy", czytamy w ministerialnym planie obsługi transportowej terytorium przez pociągi krajowe na lata 2022-2026.

Według ministerstwa, głównym powodem wprowadzenia nowej trasy do Polski jest zainteresowanie pasażerów. Obecnie z Czech nad Bałtyk kursują bezpośrednie sezonowe pociągi nocne z Bohumina (do kurortów Kołobrzeg, Hel i Łeba), a także można skorzystać z regularnego codziennego połączenia EuroCity Sobieski, które kursuje z Wiednia przez Breclav, Přerov i Ostrawę do Gdańska, Sopotu i Gdyni.