Alstom projektuje lokomotywę manewrową Traxx Shunter

Alstom projektuje lokomotywę manewrową Traxx Shunter

31 sierpnia 2023 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom projektuje czteroosiową lokomotywę manewrową nowej generacji, która będzie mogła być zasilana z sieci trakcyjnej, oleju napędowego, akumulatorów i wodorowych ogniw paliwowych w różnych wersjach.

 

 

Alstom projektuje lokomotywę manewrową Traxx Shunter
Fot. Alstom

 

Traxx Shunter został opracowany jako kontynuacja serii lokomotyw Prima H4. Oparte na platformie Prima H4 dla Szwajcarii, lokomotywy Aem 940 są wyposażone w połączony napęd trakcyjny zasilany siecią trakcyjną lub olejem napędowym. Jednak później zdecydowano się opracować zupełnie nową platformę technologiczną dla Traxx Shunter. W szczególności lokomotywa ta ma platformy do przechodzenia z kabiny wzdłuż nadwozia na obie strony (Prima H4 ma platformy tylko z przodu lokomotywy).

Lokomotywa Traxx Shunter o rozstawie 1435 mm została zaprojektowana do jazdy z prędkością do 120 km/h i jest przeznaczona do prac manewrowych i pociągowych. Siła pociągowa przy rozruchu wynosi 300 kN. Jej moc sięga 2 MW (szczytowa - 2,5 MW) przy zasilaniu z sieci trakcyjnej prądu przemiennego o napięciu 25 lub 15 kV lub prądu stałego o napięciu 1,5 lub 3 kV lub akumulatorów trakcyjnych, 750 kW przy zasilaniu z silnika spalinowego oraz 1 MW przy zasilaniu z ogniw paliwowych.

W wersji z bateriami trakcyjnymi (model Traxx Shunter B) lokomotywa może być wyposażona w moduły baterii trakcyjnych o różnych pojemnościach, począwszy od 500 kWh. Będą one ładowane podczas jazdy pod siecią trakcyjną. Traxx Shunter B jest przeznaczony do użytku na stacjach, w tunelach i obszarach przemysłowych, gdzie ważne jest wyeliminowanie szkodliwych emisji.

W wersji z ogniwami paliwowymi i akumulatorem (model Traxx Shunter H) lokomotywa może pracować przez co najmniej 24 godziny na jednym tankowaniu wodoru. Model ten jest przeznaczony do eksploatacji na infrastrukturze kolejowej portów i zakładów przemysłowych.

Model Traxx Shunter z połączonym napędem spalinowo-elektrycznym jest przeznaczony do średnich i ciężkich prac manewrowych. Silnik wysokoprężny może być zasilany biopaliwami, w tym opartymi na hydrorafinowanych olejach roślinnych (HVO).

Długość lokomotywy wynosi 18 750 mm, szerokość 2 950 mm, minimalny promień łuku 75 m, a zakres temperatur roboczych od -25 do +40 °C. Przewiduje się możliwość trakcji wielokrotnej z wykorzystaniem do czterech lokomotyw.

Po zakończeniu procesu rozwoju planowane jest rozpoczęcie produkcji prototypu lokomotywy Traxx Shunter. W związku z tym możliwe jest, że przedstawione tutaj dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.