Alstom projektuje czteroosiową lokomotywę manewrową nowej generacji, która będzie mogła być zasilana z sieci trakcyjnej, oleju napędowego, akumulatorów i wodorowych ogniw paliwowych w różnych wersjach.
Traxx Shunter został opracowany jako kontynuacja serii lokomotyw Prima H4. Oparte na platformie Prima H4 dla Szwajcarii, lokomotywy Aem 940 są wyposażone w połączony napęd trakcyjny zasilany siecią trakcyjną lub olejem napędowym. Jednak później zdecydowano się opracować zupełnie nową platformę technologiczną dla Traxx Shunter. W szczególności lokomotywa ta ma platformy do przechodzenia z kabiny wzdłuż nadwozia na obie strony (Prima H4 ma platformy tylko z przodu lokomotywy).
Lokomotywa Traxx Shunter o rozstawie 1435 mm została zaprojektowana do jazdy z prędkością do 120 km/h i jest przeznaczona do prac manewrowych i pociągowych. Siła pociągowa przy rozruchu wynosi 300 kN. Jej moc sięga 2 MW (szczytowa - 2,5 MW) przy zasilaniu z sieci trakcyjnej prądu przemiennego o napięciu 25 lub 15 kV lub prądu stałego o napięciu 1,5 lub 3 kV lub akumulatorów trakcyjnych, 750 kW przy zasilaniu z silnika spalinowego oraz 1 MW przy zasilaniu z ogniw paliwowych.
W wersji z bateriami trakcyjnymi (model Traxx Shunter B) lokomotywa może być wyposażona w moduły baterii trakcyjnych o różnych pojemnościach, począwszy od 500 kWh. Będą one ładowane podczas jazdy pod siecią trakcyjną. Traxx Shunter B jest przeznaczony do użytku na stacjach, w tunelach i obszarach przemysłowych, gdzie ważne jest wyeliminowanie szkodliwych emisji.
W wersji z ogniwami paliwowymi i akumulatorem (model Traxx Shunter H) lokomotywa może pracować przez co najmniej 24 godziny na jednym tankowaniu wodoru. Model ten jest przeznaczony do eksploatacji na infrastrukturze kolejowej portów i zakładów przemysłowych.
Model Traxx Shunter z połączonym napędem spalinowo-elektrycznym jest przeznaczony do średnich i ciężkich prac manewrowych. Silnik wysokoprężny może być zasilany biopaliwami, w tym opartymi na hydrorafinowanych olejach roślinnych (HVO).
Długość lokomotywy wynosi 18 750 mm, szerokość 2 950 mm, minimalny promień łuku 75 m, a zakres temperatur roboczych od -25 do +40 °C. Przewiduje się możliwość trakcji wielokrotnej z wykorzystaniem do czterech lokomotyw.
Po zakończeniu procesu rozwoju planowane jest rozpoczęcie produkcji prototypu lokomotywy Traxx Shunter. W związku z tym możliwe jest, że przedstawione tutaj dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.