Pasażerowie fińskiego przewoźnika VR wybierają malaturę pociągu przyszłości.

Pasażerowie fińskiego przewoźnika VR wybierają malaturę pociągu przyszłości.

30 listopada 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jesienią 2023 r. fiński przewoźnik VR ogłosił konkurs na najlepsze pomysły dotyczące wyglądu przyszłych pociągów. Obecny biało-zielony wygląd pociągów VR został zachowany, ale po długim okresie eksploatacji okleiny na niektórych jednostkach uległy zniszczeniu i nadszedł czas, aby je wymienić. Jednocześnie nadszedł właściwy moment na zmianę wyglądu pociągów, aby lepiej odzwierciedlały odnowioną markę VR. Łącznie 160 zgłoszeń wpłynęło w terminie do konkursu na projekt malatury pociągu organizowanego przez VR i Ornamo, stowarzyszenie ekspertów w dziedzinie projektowania, z których jury wybierze zwycięzcę na początku grudnia. Przed wyborem zwycięzcy VR chce poznać opinię publiczną i zorganizowało otwarte dla wszystkich głosowanie na najlepszy pomysł. Poniżej przedstawiamy niektóre z projektów, które wpłynęły na konkurs i poddane zostały publicznemu osądowi.

 

Pasażerowie fińskiego przewoźnika VR wybierają malaturę pociągu przyszłości.
Fot. VR Group

 

Jury konkursu wybrało łącznie 10 zgłoszeń do publicznego głosowania. Głosowanie zostało otwarte dla publiczności 29 listopada i potrwa do 4 grudnia do godziny 12:00. Faworyt publiczności zostanie nagrodzony, ale ostateczny zwycięzca zostanie wybrany przez jury. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 11 grudnia 2023 roku, a zwycięski pomysł zostanie wdrożony w jednym wagonie pociągu dalekobieżnego na początku 2024 roku. VR planuje również wykorzystać zwycięski projekt wizualny dla całej swojej floty w przyszłości.

 

Projekt 1. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 2. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

"W konkursie szukamy pomysłu, który jest ponadczasowy, stylowy, rozpoznawalny i charakterystyczny, ponieważ w przyszłości na fińskich torach z pewnością pojawią się pociągi w barwach innych przewoźników. Konkurs jest świetną okazją dla projektantów, aby ich własny odcisk dłoni był widoczny przez wiele lat i cieszył miliony pasażerów. W ubiegłym roku po torach podróżowało około 13,2 miliona pasażerów - chcemy również poznać opinię publiczną na temat tego, jak nasze pociągi będą wyglądać w przyszłości" - mówi Elisa Markula, dyrektor generalna VR.

 
Projekt 3. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 4. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

VR zamówił nowe pociągi podmiejskie i nocne, które wejdą do eksploatacji w 2026 r. Wraz z nową flotą nadszedł odpowiedni moment, aby zaplanować ujednolicenie wyglądu pociągów, aby lepiej odzwierciedlały markę VR. Obecny układ pociągów dalekobieżnych i podmiejskich jest w użyciu od dłuższego czasu, od 2010 roku. Wygląd po rebrandingu w 2019 roku jest już widoczny na stronach takich jak vr.fi i aplikacja VR Matkalla, a także na stronie internetowej firmy.

Projekt 5. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 6. Fot. VR Group

 

Konkurs na projekt pociągu, który zakończył się 20 listopada 2023 r., skierowany był do profesjonalistów i studentów projektowania. Zwycięzca konkursu zostanie wyłoniony przez jury składające się z dyrektora generalnego VR, ekspertów ds. marki i wzornictwa, konduktora oraz przedstawicieli branży projektowej wyznaczonych przez Ornamo. Nagroda pieniężna w konkursie wynosi 30 000 euro.

 

Projekt 7. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 8. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

VR jest fińską państwową firmą świadczącą usługi turystyczne, logistyczne i serwisowe, która zwiększa popularność neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu kolejowego i miejskiego. Zapewnia płynne codzienne podróże w Finlandii i Szwecji oraz działa jako wsparcie dla przemysłu w logistyce krajowej. W 2022 r. przewiezła 194,2 mln pasażerów i 34,4 mln ton towarów. Obroty firmy wyniosły 1 107,0 mln EUR, Zatrudniała około 9 000 pracowników.

 

Projekt 9. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 10. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group