Olavion, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Unimot, poszerza swoją flotę nabywając od Newag cztery kolejne lokomotywy. Ta decyzja stanowi kolejny krok mający na celu zwiększenie skali działalności Olavion oraz umocnienie pozycji spółki na rynku. Wcześniej, w czerwcu 2023 roku, Olavion zamówił w Newag cztery lokomotywy.
Olavion skorzystał z prawa opcji, przewidzianego w umowie zawartej w czerwcu ub.r., i zamówił kolejne cztery nowoczesne lokomotywy za łączną cenę 75 milionów złotych. Olavion posiada jeszcze możliwości zakupu do 12 lokomotyw, które może zamówić do końca 2025 roku. Grupa Unimot nie jest zobowiązana do nabycia całej liczby lokomotyw określonej w puli opcji zakupowej.
Decyzja o nabyciu kolejnych czterech lokomotyw jest kluczowa dla naszej długoterminowej strategii rozwoju. Każda nowa inwestycja w naszą flotę jest dokładnie analizowana pod kątem ekonomicznym, aby zapewnić maksymalną efektywność. Systematyczne rozszerzanie naszego taboru pozwala nam zwiększać zakres realizowanych przewozów dla klientów poza Grupą Unimot oraz obsługiwać nowe kontrakty - mówi Henryk Gruca, prezes zarządu Olavion.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze dwie lokomotywy wyposażone w spalinowy moduł dojazdowy zamówione w styczniu 2024 roku zostaną dostarczone 18 miesięcy od daty zawarcia aneksu. Pozostałe dwie mają zostać dostarczone do Olavion po 30 miesiącach.
E6ACTa DRAGON 2 to lokomotywa sześcioosiowa, zaprojektowany do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Lokomotywy DRAGON 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych.
Lokomotywa DRAGON 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) oraz wyposażona w ETCS poziom 2. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%
Podstawowe cechy:
- parametry techniczne dostosowane do potrzeb użytkowników
- prowadzenie pociągów towarowych o masie do 3200 ton oraz pociągów pasażerskich do 800 ton
- napęd asynchroniczny
- zasilanie przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT
- mikroprocesorowy system sterowania
- system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych
- inteligentny system zarządzania energią
- wysoki wskaźnik dostępności technicznej
- dostosowanie do zabudowy urządzeń ERTMS i GSM-R
- budowa modułowa
- najwyższy poziom bezpieczeństwa
- przestronna kabina zgodna z normami EN 1527
- wysoki komfort pracy maszynisty
- bogate wyposażenie socjalne
- dbałość o ochronę środowiska
- ekonomika użytkowania
- atrakcyjna cena
Zespół napędowy:
- koła monoblokowe o nominalnej średnicy tocznej 1250 mm
- tarcze hamulcowe mocowane po obu stronach koła
- silniki trakcyjne asynchroniczne klatkowe o mocy 1400 kW każdy
- niezależne chłodzenie każdego silnika
- przekładnia o zębach skośnych
- maźnice: łożyska stożkowe, czujniki prędkości i temperatury
Układ odsprężynowania:
- pierwszego stopnia: dwa zespoły sprężyn zwojowych osadzonych bezpośrednio po obu stronach maźnicy zestawu kołowego
- drugiego stopnia: zespół wielkogabarytowych sprężyn spiralnych typu „flexicoil”
- amortyzatory hydrauliczne do tłumienia drgań
Pudło lokomotywy:
- samonośna konstrukcja spawana
- strefy kontrolowanego zgniotu
- klatka bezpieczeństwa kabiny maszynisty
- system antyclimbing
- budowa modułowa
- trzy sekcje dachu umożliwiające łatwy dostęp do przedziału maszynowego
- ergonomiczna, dwuosobowa kabina lokomotywy
- dwumodułowy układ klimatyzacji
- cztery kamery działające jak lusterka wsteczne
- dwie kamery przekazujące obraz haków cięgłowych i sprzęgów śrubowychnowoczesny
- system detekcji i gaszenia pożaru
Obwody elektryczne wysokiego napięcia WN:
- dwa lub cztery połówkowe odbieraki prądu z własnym układem sterującym oraz układem auto-drop
- niezawodny wyłącznik szybki UR26 firmy Secheron
- filtry przeciwzakłóceniowe
- transformator trakcyjny do obniżenia napięcia pobieranego z sieci trakcyjnej 15kV/16,7Hz lub 25kV/50Hz do napięcia zasilającego wejścia falowników
- dwa bloki zasilania napędu, z których każdy zawiera dwa przekształtniki AC/AC – falowniki trójfazowe z tranzystorami IGBT oraz przekształtnik DC/DC do regulacji siły hamowania elektrodynamicznego
- przetwornica statyczna o mocy 2 x 130 kW i napięciach wyjściowych 3 x 440 V AC, 60 Hz oraz 24 V DC
- indywidualny układ chłodzenia cieczą każdego z dwóch bloków zasilania
Obwody elektryczne niskiego napięcia NN:
- napięcie stałe 24 V otrzymywane z dodatkowej ładowarki baterii zasilanej z 3×440 V. Zasilanie: obwodów sterowania, wyłącznika szybkiego, układu sterowania przekształtników pomiarowych, układu ładowania akumulatorów, urządzeń na pulpicie sterowniczym, sterowania układu pneumatycznego, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, wycieraczek szyby przedniej
- najwyższej klasy bateria akumulatorów o pojemności 335Ah, wykonanie z technologii włóknistej FNC
- brak zasilania w sieci trakcyjnej nie powoduje wyłączenia oświetlenia zewnętrznego przez minimum 5 godzin. W stanie bezczynności system sterowania wyłącza zbędne odbiorniki oszczędzając energię elektryczną
Sterowanie i diagnostyka lokomotywy:
- system sterowania zrealizowany w technice mikroprocesorowej
- sterownik główny pojazdu w strukturze rozproszonej
- sterownik napędu
- w każdej kabinie dwa niezależne panele do wyświetlania parametrów jazdy i diagnostyki
- rejestrator zdarzeń realizujący funkcję prędkościomierza
- możliwość zabudowy systemu GPS przekazującego dane diagnostyczne
Funkcje:
- nadzór nad pracą lokomotywy
- zadawanie siły pociągowej
- pełna automatyzacja procesu jazdy z utrzymaniem prędkości zadanej przez maszynistę
- procesy rozruchu i hamowania kontrolowane przez układ przeciwpoślizgowy z indywidualnym działaniem na każdy zestaw kołowy
- sterowanie układem pneumatyki
- regulacja siły hamowania elektrodynamicznego
- pełna diagnostyka lokomotywy z rejestracją zdarzeń