Stadler: Wejdź w przyszłość, proszę!

Stadler: Wejdź w przyszłość, proszę!

11 stycznia 2024 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zbudowany w Berlinie. Zbudowany dla Berlina. Duża frekwencja na oficjalnym przekazaniu pierwszego pojazdu nowej generacji metra - testy rozpoczną się jeszcze w styczniu.

Stadler: Wejdź w przyszłość, proszę!
Fot. Stadler Rail

 

Od dziś, 11 stycznia 2024 r., nowa generacja żółtych pociągów metra dla Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) jest wreszcie widoczna, słyszalna i namacalna. Na stacji metra Olympia-Stadion odbyło się oficjalne przekazanie pierwszego pojazdu testowego od producenta Stadlera firmie BVG. W prezentacji pierwszego pociągu z wewnętrznym oznaczeniem serii BVG „JK” uczestniczyli liczni goście ze świata polityki, branży transportu publicznego i mediów. ”. Mogli przyjrzeć się z bliska nowym pojazdom z zewnątrz i wewnątrz, a przede wszystkim doświadczyć nowego poczucia przestrzeni.

„Dziś jest dobry dzień dla BVG i dobry dzień dla Berlina” - powiedział burmistrz Kai Wegner. „Te nowe i nowoczesne pociągi będą kształtować wizerunek metra na nadchodzące dziesięciolecia, a tym samym przyczynią się również do transformacji mobilności w Berlinie. Naszym celem jest, aby jeszcze więcej osób przesiadło się do BVG i lokalnego transportu publicznego”.

Głównymi beneficjentami najnowszego dodatku do rodziny berlińskiego metra będą pasażerowie. Dzięki nowo zaprojektowanym obszarom drzwi i wyjątkowo płaskim systemom informacji pasażerskiej na bocznych ścianach pojazd sprawia wrażenie znacznie bardziej przestronnego niż jego poprzednik. Pasażerowie mogą spodziewać się innych innowacji, w tym barwy światła sterowanej porą dnia i położeniem słońca, co zawsze zapewnia przyjemną atmosferę, oraz „BVG Wi-Fi”, które w przyszłości zapewni dobre połączenie z Internetem nie tylko w na stacjach, ale także w pociągach. Poręcze pochylone na zewnątrz zapewniają również dużo miejsca w ciągach komunikacyjnych, na przykład dla osób na wózkach inwalidzkich lub rodziców z wózkami dziecięcymi.

„Przejście na mobilność wymaga nie tylko dobrej infrastruktury, ale także nowoczesnych pojazdów” - powiedziała Manja Schreiner, senator ds. mobilności w miastach, transportu, działań w dziedzinie klimatu i środowiska. „Jeśli chcemy przekonać coraz więcej osób o korzyściach płynących z przyjaznej dla środowiska mobilności autobusami i pociągami, musimy im także zaoferować atrakcyjne opcje”.

 

Oficjalni goście uroczystości. Fot. Stadler Rail

 

„Jestem zachwycony, że mój powrót do BVG rozpoczyna się od tej wspaniałej wiadomości” - powiedział Henrik Falk, który na przełomie roku objął stanowisko dyrektora generalnego BVG. „To szczególnie dobra wiadomość dla naszych pasażerów, którzy mogą spodziewać się wielu ulepszeń”.

„W ciągu ostatnich 3,5 roku blisko współpracowaliśmy ze firmą Stadler w trudnych warunkach. Dlatego tym bardziej jestem zadowolony, że możemy teraz zaprezentować pierwszy pojazd metra” - powiedział dr Rolf Erfurt, członek zarządu BVG ds. operacyjnych. Zanim jednak drzwi otworzą się dla wszystkich pasażerów, pojazdy muszą jeszcze wykonać napięty program, jak podkreślił Rolf Erfurt. „W ciągu najbliższych kilku miesięcy nasi eksperci będą sprawdzać pociągi. Jakość powinna i musi być tuż przed pierwszym wejściem na pokład pasażerów”.

Specjaliści warsztatu obecnie zapoznają się z nowymi pojazdami. Jednocześnie rozpoczęło się już szkolenie kierowców niezbędnych do przejazdów testowych i odbiorczych. Potem już na tory - najpierw na terenie warsztatu Grunewald, potem na całą sieć małoprofilową (linie U1 do U4).

Po pomyślnym zakończeniu wszystkich testów planowana jest około dwunastotygodniowa faza testów w obsłudze pasażerów – prawdopodobnie od końca lata 2024 r. Wtedy nadejdzie czas, aby wszyscy zainteresowani „wsiedli w przyszłość”. Zaraz potem planowane jest rozpoczęcie dostaw seryjnych.

„Przekazanie nowego metra to zawsze wspaniały moment”- powiedział Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Germany. „Tym bardziej, gdy jest to produkt „szyty na miarę” – jak pociągi dla BVG. 4600 poszczególnych komponentów musi do siebie pasować i doskonale współpracować zarówno ze sobą, jak i z istniejącą infrastrukturą. Pracujemy z pełnym zaangażowaniem, aby uzyskać nowa flota na torach.”

Wnętrze nowego pociągu dla berlińskiego metra. Fot. Stadler Rail

 

Wysokie standardy jakości są ważne zarówno dla pasażerów, producenta, jak i BVG. W końcu nowe pociągi serii J i JK rzeczywiście będą kształtować wizerunek berlińskiego metra na nadchodzące dziesięciolecia. To największe zamówienie zakupowe w historii BVG. Zgodnie z umową ramową ze Stadlerem łącznie do ok. Do 2035 r. może zostać dostarczonych 1500 pojazdów. Kontrakt o łącznej wartości do 3 miliardów euro przewiduje także dostawę części zamiennych przez 32 lata. Aktualne zamówienie obejmuje 236 wagonów wielkoprofilowej serii J i 140 wagonów małoprofilowej serii JK.

Umowa początkowo obejmuje dostawę pojazdów testowych, która właśnie się rozpoczęła (w sumie 24 pojazdy, po 12 dla małych i dużych profili). Ewentualne wnioski z testów można w dalszym ciągu na bieżąco włączać do produkcji seryjnej.

Jak powszechnie wiadomo, niestety wystąpiły opóźnienia w dostawach. Było to spowodowane problemami w łańcuchach dostaw na rynkach światowych.

Stadler buduje pociągi od 80 lat. Dostawca rozwiązań mobilnych w budowie pojazdów szynowych, usługach i technologii sygnalizacji ma swoją siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. Zatrudnia ponad 13 500 pracowników w różnych lokalizacjach produkcyjnych i inżynieryjnych, a także w ponad 80 lokalizacjach serwisowych. Firma jest świadoma swojej społecznej odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność i dlatego stawia na innowacyjne, zrównoważone i trwałe produkty wysokiej jakości.

Oferta produktowa w obszarze kolei głównych i transportu miejskiego obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi międzymiastowe, pociągi regionalne i podmiejskie, metro, tramwaje i tramwaje. Stadler produkuje również lokomotywy linii głównych, lokomotywy manewrowe i wagony pasażerskie. Jest wiodącym na świecie producentem pojazdów szynowych z mechanizmem zębatkowym.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł KE zatwierdziła rumuński program wsparcia portów obsługujących zwiększone potoki towarowe KE zatwierdziła rumuński program wsparcia portów obsługujących zwiększone potoki towarowe
Następny artykuł Województwo podlaskie – rok 2023 dobry dla kolei Województwo podlaskie – rok 2023 dobry dla kolei