Firma EKOCENTRUM – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych została nadzorcą modernizacji mostu przez Nysę Łużycką położonego na linii Węgliniec - Horka. Obiekt łączy sieci kolejowe PKP PLK S.A. oraz DB Netz AG.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na nadzór nad modernizacją linii kolejowej C-E 30 na odcinku Węgliniec – Bielawa Dolna – Horka w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, Etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja”
Za najbardziej korzystną uznano ofertę przedstawioną przez firmę EKOCENTRUM – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o. opiewającą na kwotę 958 tys. zł netto; 1 17 mln zł. brutto
Projekt zostanie zrealizowany w ciągu 70 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Usługa będzie polegała na współpracy z dyrektorem projektu i kierownikami kontraktów w ramach realizacji zadania, zajmującymi się m.in. koordynacją działań zaangażowanych podmiotów w zarządzanie i realizację projektu. Inżynier będzie świadczył usługi związane z nadzorem inwestorskim nad robotami, koordynacją działań po stronie niemieckiej, w tym w pozyskaniu wszelkich wymaganych uzgodnień i pozwoleń, a także usługi związane ze współpracą z Urzędami i podmiotami po stronie niemieckiej, przedstawicielami Federalnego Urzędu Kolejowego (EBA), DB Netz AG.
Budowa mostu będzie prowadzona w dwóch etapach:
- wybudowanie jednej części mostu w osi nieużywanego toru wraz z elektryfikacją linii kolejowej do punktu styku sieci trakcyjnych PKP PLK i DB Netz AG.
- przeniesienie ruchu na wybudowaną część mostu i budowa drugiej części mostu, w osi czynnego toru wraz z elektryfikacją linii kolejowej
Po zakończeniu inwestycji pociągi osiągną wyższą niż obecnie prędkość maksymalną- do 120 km/h. Modernizacja urządzeń automatyki i telekomunikacji oraz połączenie ich w jedną całość z urządzeniami niemieckimi pozwoli zachować kompatybilność urządzeń i umożliwi dwutorowy ruch kolejowy pomiędzy stacjami granicznymi Węglińcem, a Horką. Projekt pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu jazdy pociągów oraz podwyższy bezpieczeństwo przewozu ładunków.