„Lunch z Kurierem”: Podkarpacie inwestuje w kolej

„Lunch z Kurierem”: Podkarpacie inwestuje w kolej

31 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podkarpacie jest w czołówce województw, które inwestują w kolej. Fundusze z budżetu samorządu są przeznaczane głównie na remonty linii kolejowych, ale także na zakup nowego taboru. 

„Lunch z Kurierem”: Podkarpacie inwestuje w kolej
Fot. Wojciech Laskowski

– W obecnej perspektywie budżetowej wydaliśmy 48,6 mln euro na remonty linii kolejowych – mówi Mieczysław Borowiec, dyrektor ZLK PKP PLK. – Bardzo bym chciał, by władze województwa w przyszłej perspektywie unijnej przeznaczyły tyle samo środków, co obecnie - dodaje.

Linia na lotnisko

Najważniejszą linią przebiegającą przez województwo podkarpackie jest linia E30, która łączy m.in. Kraków z Rzeszowem. Dzięki prowadzonej na tej linii inwestycji, pociągi pasażerskie będą mogły zwiększyć swoją prędkość do 160 km/h.

Zobacz galerię zdjęć z debaty Lunch z Kurierem w Rzeszowie

– Planowane prace skrócą czas przejazdu na tej linii z obecnych ponad 3 godz. do 75 minut – zapowiada Mieczysław Borowiec.

Na kolejnym odcinku, z Rzeszowa do Przemyśla i granicy państwa, po remoncie pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, dzięki czemu całą trasę będzie można pokonać w 55 minut.

– Kolejne ważne inwestycje to m.in. rewitalizacja linii 25, 68 i 71. Prace na tych odcinkach zostały zaplanowane na lata 2013-2014 – wylicza dyrektor Borowiec.

Istotna dla regionu jest również budowa blisko 5 km łącznicy na rzeszowskie lotnisko Jasionka. Będzie to następna nowa linia kolejowa, po łącznicy na warszawskie lotnisko Okęcie, która będzie zbudowana od podstaw, po kilkunastoletniej przerwie w tego typu inwestycjach.

Oferta dla pasażera

W 2011 r. Przewozy Regionalne przewiozły na Podkarpaciu 3,69 mln pasażerów. Jednak do przewozów pasażerskich nie jest wykorzystywana cała istniejąca w regionie sieć linii - spośród 845 km zlokalizowanych na terenie województwa aż 225 km nie jest wykorzystywanych w przewozach pasażerskich.

– Na tych trasach ruch został zawieszony ze względu na zły stan linii kolejowych, bądź brak zainteresowania pasażerów – tłumaczy Jerzy Churawski, dyrektor rzeszowskiego zakładu Przewozów Regionalnych.

Chociaż Przewozy Regionalne na terenie Podkarpacia muszą uporać się z sukcesywnie ograniczanymi kosztami i zmniejszanym zatrudnieniem, to jednak władze regionu chcą poprawiać i rozwijać ofertę kolejową. W planach jest inwestycja w tabor w ramach tzw. grupy zakupowej. Województwa małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie, dzięki funduszom z POIiŚ, zakupią 10 EZT-ów, z czego jeden trafi na Podkarpacie. Kolejne pojazdy mają być zakupione ze środków Funduszu Kolejowego oraz RPO.

Debata „Lunch z Kurierem”, której tematyka dotyczyła „Stanu i perspektyw rozwoju przewozów kolejowych w regionie podkarpackim” odbyła się 31 sierpnia 2012 r. w Rzeszowie.