Rybnik: wiadukt gotowy

Rybnik: wiadukt gotowy

01 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W terminie zakończone zostały prace na wiadukcie kolejowym w Rybniku nad ulicą Mikołowską, co pozwoliło przywrócić na niej normalny ruch kołowy.

Rybnik: wiadukt gotowy
Lech Sipko

Na przełomie października i listopada specjalistyczna firma poukładała tam z gotowych elementów tzw. łuk Langera (typ konstrukcji stalowej).  Pierwszy taki łuk na wschodnim torowisku zbudowano kilka lat wcześniej. By móc prowadzić główne prace, koniecznie było całkowite zamknięcie ulicy Mikołowskiej, co robiono głównie w weekendy.

W tygodniu pod modernizowanym mostem obowiązywał ruch wahadłowy.

Wiadukt – dwa tory na dwóch przęsłach – wymagał już modernizacji ze względu na stan techniczny.  Pierwszy raz przebudowano go w 2008 r. Wtedy remont przeszedł wiadukt w torze nr 2, który rozebrano i w jego miejsce wybudowano nowy, zakończony efektownym łukiem stalowym. Tak samo przebiegał remont wiaduktu w torze nr 1. Zakres inwestycji obejmował m.in. rozbiórkę konstrukcji nośnej i podpór , budowę nowych przyczółków, położenie nawierzchni i przebudowę sieci trakcyjnej. Konstrukcję wiaduktu w torze nr 1 zaprojektowano jako bliźniaczą w stosunku do wiaduktu w torze nr 2. Z uwagi na uwarunkowania terenowe i realizacyjne zdecydowano się na skonstruowanie przyczółka pełnościennego, posadowionego na ławie fundamentowej z wykorzystaniem pali typu FDP. Konstrukcję nośną wiaduktu stanowią dwa dźwigary główne wzmocnione wiotkim łukiem - łuk Langera z jazdą dołem.

Dzięki przebudowie pociągi będą mogły po nim jeździć z prędkością do 80 km/h, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.