Nowa fundacja upomni się o lepszą kolej

Nowa fundacja upomni się o lepszą kolej

03 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Polska kolej jest wciąż na straconej pozycji, jeśli chodzi o ilość środków przeznaczanych na inwestycje. Powstająca właśnie fundacja Pro Kolej będzie dążyć do zmiany tego stanu rzeczy jako przeciwwaga dla Railway Business Forum (RBF) jedynej dotychczas organizacji zrzeszającej firmy kolejowe.

Nowa fundacja upomni się o lepszą kolej
Fot. Dominik Skudlarski

 – Będziemy doradzać organom władzy w celu tworzenia spójnej, świadomej i dobrej dla wszystkich polityki transportowej. Chcemy też uczestniczyć w komisjach sejmowych i pomagać w przygotowaniu projektów do kolejnej perspektywy unijnej a także monitorować i egzekwować efekty realizowanych inwestycji – wylicza cele Sylwia Mosiek z firmy logistycznej Transpetrol, jednego z członków fundacji. – Chcemy też kreować pozytywny wizerunek kolei u opinii publicznej promując coraz efektywniejszą i nowoczesną kolej – dodaje.

Do fundacji będą należeć nie tylko przewoźnicy i firmy logistyczne, ale także przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją dla kolei. Wśród „członków-założycieli” organizacji są m.in. Przewozy Regionalne, DB Schenker Rail Polska, CTL Logistic, Bombardier, Arriva, Rail Polska.

Jak widać, nowa fundacja zrzeszyła w sywm gronie różne instytucje, często będące dla siebie konkurencją. Czy istnieje zatem zagrożenie, że wewnętrzne niesnaski rozsadzą ją od środka? Okazuje się, że członkowie fundacji potrafią na czas pracy w jej strukturach odłożyć na bok animozje i wspólnie działać na rzecz kolei. Jak mówi jeden z członków ProKolej – Andrzej Goltz, wiceprezes British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership przed obradami wszyscy członkowie zostawiają szabelki przed salą i na niej potrafią mówić jednym głosem. Dopiero po wyjściu z niej przypinają je na powrót i walczą ze swoją konkurencją.

Drzwi do fundacji są otwarte dla wszystkich, którzy chcą poprawiać sytuację na kolei, nie tylko przewoźników, ale też producentów taboru, spedytorów, operatorów terminali, ale z wyłączeniem firm doradczych. Jak powiedział Christian Schreyer, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska, dla nich liczy się przede wszystkim znalezienie klienta i zarobienie na nim. Jako przykład podał ZDG Tor, który „przyjmuje tak dużo zleceń, że nie jest już w stanie być neutralny”.

Atutem fundacji Pro Kolej będzie wspólny jeden głos. Ma w ten sposób być o jeden krok przed stowarzyszeniem Railway Business Forum, któremu zarzuca się brak jednomyślności.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Małopolski samorząd chce kupić 20 pojazdów Małopolski samorząd chce kupić 20 pojazdów
Następny artykuł Koleje Śląskie uruchomiły nowe kasy Koleje Śląskie uruchomiły nowe kasy