Chcą utrzymania połączeń Gniezno - Jarocin

Chcą utrzymania połączeń Gniezno - Jarocin

PODZIEL SIĘ

Licząca ponad 130 osób grupa pasażerów podpisała się pod petycją skierowaną do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, która dotyczy utrzymania w rozkładzie jazdy trzech par pociągów REGIO na odcinku Gniezno-Jarocin.

Chcą utrzymania połączeń Gniezno - Jarocin
Fot. Axe, Wikimedia

Podróżni zrzeszeni na Facebooku argumentują, że likwidacja tych pociągów przyczyni się do pogorszenia oferty przewozowej na linii Oleśnica – Chojnice, na odcinku Gniezno-Jarocin, gdyż w tym rejonie brakuje jakichkolwiek połączeń, a zwłaszcza Wrześni z Żerkowem i Jarocinem. „Naszym zdaniem decyzja o zawieszeniu kursowania pociągów tej relacji jest zbyt pochopna, gdyż frekwencja mimo pogarszającej się oferty przewozowej jest nadal bardzo wysoka” – czytamy w apelu skierowanym do władz województwa.

Jak wskazują obserwacje pasażerów jest to jedno z niewielu dobrych połączeń, zwłaszcza dla studentów z Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu Szczecińskiego w Jarocinie oraz Kolegium Europejskiego w Gnieźnie a także dla pracowników firm we Wrześni i Gnieźnie, którzy dojeżdżają z Żerkowa oraz Czerniejewa i Żydowa. Oprócz tego takie stacje jak Gniezno, Czerniejewo, Żydowo, Marzenin, Września czy Żerków i Miłosław ulegną marginalizacji a one są największym generatorem ruchu na tej linii, głównie w przewozach lokalnych. Największe generatory potoków występują odcinkowo, niemniej przy odpowiedniej ofercie pasażerów będzie więcej – ważne byłoby też wprowadzenie oferty połączenia w dobrej cenie aby potencjalnego pasażera jeszcze bardziej przyciągnąć.

„Jako, że jednostka EN57 jest droga w utrzymaniu na tej linii z powodu niskiej szlakowej, więc w eksploatacji proponujemy tańsze rozwiązanie – autobus szynowy SA108, będący w posiadaniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, użytkowany obecnie przez Przewozy Regionalne” – argumentują podróżni. W efekcie mniejszy to koszty dostępowe do linii a także przyspieszy samo połączenie, dzięki czemu będzie ono bardziej atrakcyjne względem przewozów autobusowych na odcinku Gniezno-Września poprzez krótszy czas jazdy, a poprzez postulowane połączenie w dobrej cenie – na odcinku Gniezno – Września niższą cenę, co istotnie zwiększyłoby potok pasażerów.

Pozostawienie przewozów na linii Gniezno – Jarocin, w opinii korzystających z tego połączenia, przyczyni się do aktywizacji terenów takich jak tereny postindustrialne w Czerniejewie czy Wrześni, ułatwi aktywizację zawodową i społeczną osób korzystających z linii(łatwiej będzie dojechać do miejsca pracy i nauki) a także może sprawić, iż poprawi się jej stan techniczny, wymuszony koniecznością ruchu pasażerskiego. Oprócz tego korzyściami z tego płynącymi będzie zmniejszona emisja spalin, spowodowana wzmożonym natężeniem ruchu samochodowego, jak i mniejsza ilość wypadków drogowych.