Czy strajk zatrzyma kolej? - o tym, czego chcą związkowcy, a jakie są argumenty pracodawców kolejowych oraz o tym jak przebiegają negocjacje piszemy w najnowszym numerze „Kuriera Kolejowego”.
Związki zawodowe deklarują, że występują w imieniu zwykłych kolejarzy i kolejowych emerytów z żądaniami zachowania dotychczasowych przywilejów. Racją pracodawców kolejowych jest, że te przywileje dużo kosztują spółki kolejowe, które i tak są w trudnej sytuacji finansowej. Zakładnikami w tym konflikcie interesów są – jak zwykle – pasażerowie… Więcej na temat oczekiwań obu stron i przebiegu rozmów piszemy w najnowszym wydaniu „Kuriera Kolejowego” (nr 3 na 10 lutego 2013 r.) w tekście „Strajk wisi w powietrzu”.
A w relacji z debaty „Lunch z Kurierem” zastanawiamy się „Dokąd zmierza rynek lokomotyw?”. W ciągu ostatnich 10 lat liczba lokomotyw towarowych spadła i obecnie jest ich ok. 14 proc. mniej niż w 2003 r. Czy to oznacza, że jest zapotrzebowanie na nowy tabor? Jakie są oczekiwania przewoźników, a jak tę sytuację widzą producenci? Skonfrontowanie opinii obu stron może prowadzić do zaskakujących wniosków.
Wprowadzanie na rynek nowych produktów wymaga jednak rzetelnej wiedzy o przepisach – w kontekście wdrażania w krajach UE idei interoperacyjności kolei – nie tylko polskich ale i ogólnoeuropejskich. W praktyce sprowadza się to do wdrożenia w Polce certyfikowania podsystemów według prawa wspólnotowego w projektach modernizacji linii kolejowych. Meandry prawnych zawiłości oraz ideę interoperacyjności wyjaśnia dr inż. Marek Pawlik w analizie „Przyszłość właśnie sie zaczęła”.
W artykule „Z Chin po kolei” piszemy o szansach i barierach jakie napotykają polskie firmy działające na Dalekim Wschodzie. Na łamach „Kuriera” prezentujemy „Inspiro z wnętrzem”, czyli najnowsze wagony dla warszawskiego metra, a także opisujemy inaugurację bramowego centrum obróbczego – nowej inwestycji KZN „Bieżanów”. Na koniec sprawdzamy, czemu Ukraina nie chce Hyundaia oraz proponujemy wycieczkę „Po torze do wód”.
Zobacz co w najnowszym Kurierze Kolejowym nr 3/2013
Zapraszamy do lektury!