Radni Sejmików Małopolskiego i Śląskiego przyjęli deklarację w sprawie „Strategii dla Rozwoju Polski Południowej w obszarze województw małopolskiego i śląskiego do roku 2020”. Jednym z założeń jest utworzenie wspólnego podmiotu kolejowego: małopolsko-śląskie przewozy regionalne.
W spotkaniu, które odbyło się na Wawelu uczestniczyli marszałkowie Małopolski i Śląska: Marek Sowa i Mirosław Sekuła oraz członkowie zarządu obu województw. Wśród zaproszonych na uroczystą sesję gości byli m.in. Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej, prof. Jerzy Buzek, a także parlamentarzyści z województw małopolskiego i śląskiego.
- Jest to strategia, która powstała oddolnie, w odróżnieniu od innych strategii regionalnych przygotowywanych przez rząd. Prace nad Strategią prowadzone były bardzo szybko, udało się ją przygotować w ciągu zaledwie dwóch lat – zaznacza minister Bieńkowska.
Oba województwa za istotną barierę rozwojową uznają m.in. niedostateczną integrację infrastruktury komunikacyjnej, w tym połączeń kolejowych.
„Z uwagi na postępujący proces metropolizacji przestrzeni europejskiej i rosnące znaczenie polityki miejskiej w politykach rozwoju wśród projektów kluczowych w strategii rozwoju obu województw jest modernizacja linii kolejowej Katowice – Kraków celem uzyskania szybkiego połączenia oraz rozwój kolei aglomeracyjnych. Ten pierwszy projekt pozwoli na infrastrukturalne zintegrowanie przestrzeni województw” – zapisano w Strategii.
Problemem mogą być jednak niewystarczające środki finansowe na wspieranie polityki rozwoju metropolii w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Ponadto celem obu województw jest zacieśnianie współpracy organizatorów przewozów oraz kolejowych przewoźników pasażerskich w celu stworzenia optymalnej siatki połączeń, a także rozwój centrów logistycznych, m.in. z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury w Sławkowie i Bukownie na potrzeby podmiotów z obydwu regionów.
Wśród szczegółowych projektów, które powinny zostać zrealizowane do 2020 roku są:
- modernizacja sieci kolejowej Granica polsko-słowacka – Żywiec – Sucha Beskidzka – Kraków,
- modernizacja podkarpackiej linii kolejowej na trasie Bielsko-Biała – Kęty – Andrychów – Wadowice – Kalwaria – Kraków,
- budowa połączenia kolejowego Katowice – Tychy – Bieruń – Oświęcim,
- bezpośrednie połączenia kolejowe subregionu częstochowskiego z województwem małopolskim,
- utworzenie wspólnego podmiotu kolejowego: małopolsko-śląskie przewozy regionalne,
- opracowanie koncepcji rozwoju transportu intermodalnego Polski Południowej, w tym powiązanie Euroterminalu Sławków z układem dróg krajowych.