Miliardy na śląską kolej w latach 2014-2020

Miliardy na śląską kolej w latach 2014-2020

10 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Województwa Śląskiego przyjął listy rankingowe projektów transportowych, w tym kolejowych, do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Miliardy na śląską kolej w latach 2014-2020
Fot. Rafał Wilgusiak

Lista zbudowana jest w oparciu o jednolite w skali kraju kryteria zaproponowane przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. Ranking uwzględnia zakładaną kwotę dofinansowania przedsięwzięć, przy czym w przypadku projektów o najwyższym szacowanym koszcie przyjęto ograniczenie maksymalnego wsparcia. Zakwalifikowanie projektów na listy rankingowe oznacza, że wpisują się one w przyjęte kryteria,  a ich przyszła realizacja będzie mieć kluczowy wpływ na rozwój województwa.

Po przyjęciu Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Urząd Marszałkowski rozpocznie proces konsultacji dokumentu. Ostatecznie o przyznaniu dofinansowania na ścieżce pozakonkursowej zadecyduje przygotowanie projektu, w tym kompletna dokumentacja, warunkująca realizację przedsięwzięcia. 

Lista projektów z zakresu linii kolejowych proponowanych do realizacji z poziomu krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego wskazuje na konieczność realizacji 13 inwestycji. Wśród nich największe to budowa połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowicach z miastami Aglomeracji Górnośląskiej, odcinek Katowice – Pyrzowice (szacunkowy koszt całkowity ok. 1,2 mld zł), rewitalizacja i odbudowa linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (331,8 mln zł) oraz rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce (172,4 mln zł). Pozostałe projekty to:

  • rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina. Szacunkowy koszt całkowity realizacji - 47,1 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec  – KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim. Koszt realizacji - 76,7 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny na odcinku Sławków – Sosnowiec Główny. Koszt -169,5 mln zł
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn. Koszt - 60,6 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko - Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko - Biała Główna. Koszt - 36,7 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 132/147 Bytom – Wrocław Główny na odcinkach: linia nr 132 Bytom  – Zabrze Biskupice i linia nr 147 Zabrze Biskupice – Gliwice. Koszt - 111,4 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 190 Bielsko Biała – Cieszyn na odcinkach: Bielsko Biała Główna – Skoczów i Goleszów – Cieszyn. Koszt - 155,0 mln zł;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec na odcinku granica województwa – Żywiec. Koszt - 65,2 mln zł;
  • modernizacja linii kolejowej Gliwice – Katowice – Kraków (szybkie połączenie). Koszt jeszcze nie został nieoszacowany;
  • postulat rozbudowy Centralnej Magistrali Kolejowej poprawiającej szybkość połączenia z Krakowem i Katowicami. Koszt jeszcze nieoszacowany.

W sumie na wyżej wymienione projekty (nie licząc inwestycji, których kosztorys nie jest znany) zostanie przeznaczone ok. 2,5 mld złotych.

Kontrakt Terytorialny jako umowa pomiędzy Rządem RP a Samorządem Województwa będzie przewidywał najistotniejsze inwestycje z punktu widzenia rozwoju regionu i określał źródła ich finansowania obejmujące zarówno fundusze unijne, jak i środki krajowe.