Linia Tomaszów Maz. – Skarżysko Kam. utrzymana

Linia Tomaszów Maz. – Skarżysko Kam. utrzymana

17 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Utrzymanie ruchu kolejowego na odcinku Skarżysko Kamienna – Tomaszów Mazowiecki to najważniejsza dla regionu świętokrzyskiego informacja. Zagadnienia dotyczące czasowego wyłączenia z eksploatacji linii kolejowych w tym regionie dyskutowano w trakcie spotkania w Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Kielcach.

Linia Tomaszów Maz. – Skarżysko Kam. utrzymana
Fot. PKP PLK

W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji  90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju. Jednocześnie konsultowano przygotowywane decyzje z przewoźnikami, samorządami oraz środowiskami gospodarczymi. Na terenie województwa świętokrzyskiego planowano czasowe wyłączenie z eksploatacji dwóch odcinków: Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna o długości 84 km oraz odcinek Włoszczowice – Busko Zdrój liczący ok. 25 km. Ostatecznie, czasowo wyłączony zostanie jedynie krótszy z odcinków, w ostatnim czasie nie wykorzystywany przez przewoźników. O pozostawieniu ruchu na linii Skarżysko – Tomaszów, zdecydowały deklaracje uruchomienia dodatkowych pociągów, wnioski od przewoźników towarowych oraz plan oszczędnościowy opracowany przez zarządcę infrastruktury.     

- Usprawniamy zarządzanie spółką i jednocześnie wypełniamy misję publiczną polegającą na zapewnieniu bezpiecznego i sprawnego transportu kolejowego. Musimy jednak dbać o wynik finansowy spółki, który zapewni podnoszenie stanu technicznego infrastruktury oraz zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce – mówi Robert Kuczyński z PKP Polskich Linii Kolejowych.  - Po pierwszym etapie konsultacji otrzymaliśmy w sumie kilkaset wniosków od przewoźników oraz wiele deklaracji inwestycji samorządowych. Uwzględnienie tych stanowisk pozwoliło nam istotnie ograniczyć wstępną propozycję listy czasowo zawieszanych odcinków. Dziękujemy naszym partnerom za wspólne wypracowanie najlepszego w tej chwili rozwiązania - dodaje Kuczyński

Obecnie 90 proc. ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po około 12 tysiącach km linii kolejowych z ponad 19 tysięcy km zarządzanych przez PLK. Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób przynieść dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Brak systemowych rozwiązań dla linii lokalnych, na których ruch jest niewielki spowoduje, że po zrealizowaniu największego od ponad 30 lat programu inwestycyjnego sieć kolejowa będzie podlegać szybkiej degradacji. Przychody z linii rentownych zamiast na utrzymanie ich parametrów technicznych, będą wydatkowane na utrzymanie ruchu odcinków o śladowym wykorzystaniu i w konsekwencji ogólne pogorszenie stanu infrastruktury.