PKP IC z unijnym dofinansowaniem na modernizacje wagonów

PKP IC z unijnym dofinansowaniem na modernizacje wagonów

13 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu „Odnowa taboru PKP Intercity dla relacji Przemyśl – Szczecin - etap II". Przedmiotem dotacji jest modernizacja 150 wagonów przewoźnika. Wartość unijnego wsparcia  to ok. 170 mln zł.

PKP IC z unijnym dofinansowaniem na modernizacje wagonów
Fot. PKP Intercity

W ramach inwestycji spółka PKP Intercity zmodernizuje 150 wagonów, które zasilą składy Twoich Linii Kolejowych (TLK), kursujące na trasie Przemyśl - Szczecin. Na podstawie podpisanej umowy Unia Europejska będzie współfinansowała przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość inwestycji wyniesie niemal 413 mln zł brutto, a fundusze unijne pokryją 50 proc. kwoty netto projektu, czyli ok. 170 mln zł.

Dzięki projektowi PKP Intercity będzie oferowało podróżnym komfortowe wagony, dostosowane do europejskich standardów. Zmodernizowany tabor będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy przewozu rowerów. W wyremontowanych wagonach pojawią się gniazdka elektryczne, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej oraz klimatyzacja.

Jednym z kluczowych elementów prac modernizacyjnych jest dostosowanie wagonów do prędkości 160 km/h, co wraz z prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury pracami modernizacyjnymi na linii, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów TLK kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin.

Obecnie kończy się modernizacja 68 wagonów realizowana w ramach I etapu projektu odnowy taboru dla relacji Przemyśl – Szczecin. Do końca 2015 roku w sumie odnowionych zostanie 218 wagonów. Nasi pasażerowie już w wkrótce odczują zdecydowaną poprawę komfortu podróży na tej trasie – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Przetarg na modernizację 150 wagonów wygrało konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 24 miesiące na realizację zamówienia.