Nowym torem do Wrocławia

Nowym torem do Wrocławia

20 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczęła się modernizacja połączenia kolejowego Czempiń - Poznań.  To część prowadzonych prac, które skrócą podróż między stolicą Wielkopolski a Wrocławiem. W 2015 r. pociągi na tej trasie będą kursować z prędkością 160 km/h.

Nowym torem do Wrocławia
Fot. PKP PLK

Roboty modernizacyjne rozpoczęły się od demontażu sieci trakcyjnej i słupów na szlaku Czempiń – Mosina. Zamknięty został drugi tor na tym odcinku. W kwietniu rozpoczęto jego rozbiórkę oraz  montaż ścianek szczelnych w sąsiedztwie obiektów inżynieryjnych. Zakończenie wszystkich prac budowlanych na torze drugim, na odcinku Czempiń – Mosina, zaplanowano na koniec sierpnia 2013 roku. Następnie ruszą roboty na pierwszym torze, które również potrwają około 3,5 miesiąca. Oznacza to, że prace na odcinku Czempiń – Mosina dobiegną końca w połowie grudnia tego roku.

Pod koniec maja ruszyły też kolejne roboty na odcinku Luboń – Poznań. Do 4 września 2013 potrwają prace na pierwszym torze, a kilka dni później rozpoczną się prace na drugim. W następnych etapach prac zamykane będą kolejne odcinki, w tym na stacjach: Czempiń, Mosina, Luboń oraz na szlaku Mosina – Luboń.

Modernizacja linii kolejowej Wrocław – Poznań na odcinku Czempiń – Poznań zakłada m.in. pełną przebudowę linii kolejowej o długości ponad 32 km, budowę ok. 65 km sieci trakcyjnej, przebudowę 17 przejazdów, budowę czterech dwupoziomowych skrzyżowań torów z drogami, budowę oraz modernizację obiektów inżynieryjnych (7 mostów, 7 wiaduktów, 1 ekodukt, 8 przejść dla pieszych  pod  torami, 14 przepustów) oraz modernizację trzech stacji: Mosina, Czempiń, Luboń, które dostosowane zostaną do osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo wybudowanych zostanie 18 km ekranów akustycznych wraz z przejściami awaryjnymi oraz 7 przejść dla zwierząt.

W 2015 roku dzięki modernizacji odcinka Poznań – Czempiń oraz torów od granicy województwa dolnośląskiego do Wrocławia najszybsze pociągi pokonają trasę Poznań - Wrocław w ciągu 1 godziny i 40 minut. Całkowity koszt modernizacji to 940,16 milionów złotych, z czego 667,16 milionów złotych pochodzi ze środków Unii Europejskiej.