Wczoraj informowaliśmy, że PKP Intercity wybrało Newag na wykonawcę modernizacji 20 lokomotyw manewrowych. Dziś przewoźnik rozesłał w tej sprawie komunikat.
Nowosądecka firma otrzyma za realizację kontraktu w sumie ponad 76 mln zł. Newag ma 18 miesięcy na wykonanie zadania (III kwartał 2015 r.).
Modernizacja ma zmniejszyć poziom emisji hałasu i spalin. Tabor będzie posiadał deklaracje zgodności z obowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności (zgodność z unijnymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności TSI) oraz dyrektywą 2004/26 określającą wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń przez silniki spalinowe pojazdów kolejowych.
PKP Intercity określiło docelowe parametry techniczne lokomotyw na m.in.: moc 800 - 1000 kW, prędkość maksymalna co najmniej 90 km/h. Dodatkowo, dla 10 z 20 lokomotyw zakres zakładanych prac modernizacyjnych obejmuje, oprócz wymiany silnika spalinowego na nowy, wyposażenie ich w urządzenia umożliwiające zasilanie pociągu w energię elektryczną.
Zmodernizowane lokomotywy będą pracować przy pociągach PKP Intercity na stacjach węzłowych Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim oraz Gdynia Grabówek.
- Podejmowane przez nas inicjatywy służą podniesieniu standardu technicznego i technologicznego naszego parku taborowego. Jeszcze w 2015 roku chcemy dysponować większą liczbą lokomotyw i wagonów nowych lub zmodernizowanych niż starych. Poza modernizacją lokomotyw spalinowych, kupujemy też 10 nowych modeli, które będą przeznaczone do prowadzenia pociągów na liniach niezelektryfikowanych - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Finansowanie zakupu jest planowane w części z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-20013. Jesienią 2012 r. projekt został umieszczony na liście rezerwowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W najbliższym czasie PKPIC planuje podpisanie umowy na dofinansowanie projektu.