PKP S.A. i PKP PLK zaoszczędziły 2 mln zł

PKP S.A. i PKP PLK zaoszczędziły 2 mln zł

30 lipca 2013
PODZIEL SIĘ

Dwie spółki z Grupy PKP podpisały umowy na utrzymanie czystości na wybranych dworcach i stacjach kolejowych. Wykonawców wyłoniono w przetargu, który po raz pierwszy w historii został zorganizowany wspólnie przez PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP S.A. i PKP PLK zaoszczędziły 2 mln zł
Fot. Rafał Wilgusiak

Przedmiot zamówienia dotyczył obiektów stanowiących kluczowe węzły komunikacyjne i został podzielony na 6 zadań, obejmujących utrzymanie czystości na dworcach i stacjach: Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Śródmieście, Warszawa Śródmieście WKD, Kraków Główny, Poznań Główny, Katowice, Gdańsk Główny, Gdynia Główna. Realizacja zamówienia obejmuje okres między 1 lipca 2013 r. a 30 czerwca 2014 r.

- Efektem wspólnego przetargu spółek PKP S.A. i PKP PLK będą jednolite standardy utrzymania czystości na poszczególnych dworcach i stacjach kolejowych. Podejmowane w tym kierunku działania znacząco poprawią komfort podróży pasażerów oczekujących na pociąg oraz przyczynią się do pozytywnego wizerunku polskich dworców – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP S.A.

Kluczową kwestią dla organizacji przetargu było porozumienie spółek, które zarządzają odrębnymi elementami infrastruktury związanej z transportem kolejowym. Dworzec stanowi jedynie część stacji kolejowej i co do zasady znajduje się pod opieką PKP S.A. Jednak za pozostałe elementy stacji (perony i tory kolejowe) odpowiada już PKP PLK. Istnieją również stacje, na których nie ma dworców.

Na postępowanie przetargowe wpłynęło łącznie 12 ofert. Razem wartość najkorzystniejszych z nich przekroczyła 4 mln zł, co dało 2 mln zł oszczędności wobec zakładanych kosztów i pozwoliło na znaczne obniżenie wydatków w stosunku do obowiązujących jeszcze umów.

Obie spółki wprowadziły również Księgę Standardów Utrzymania Czystości, która ma przyczynić się do podwyższenia jakości wykonywanych usług na dworcach i stacjach kolejowych.