PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały do Urzędu Transportu Kolejowego projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury, który zacznie obowiązywać od rozkładu jazdy 2013/2014.
Zarząd PKP PLK, 17 września przyjął projekt cennika, realizując wcześniejsze zapowiedzi głębokiej obniżki stawek oraz stabilizacji ich poziomu do rozkładu jazdy 2016/2017. Nowy cennik będzie korzystny dla rynku kolejowego. Średnia stawka sieciowa spadnie o 20,4 proc.
W rozkładzie jazdy 2013/2014 utrzymana zostanie zniżka na przewozy intermodalne w wysokości 25 proc. Dodatkowo zarząd zdecydował o przyjęciu zerowej marży do cennika na 2014 rok, co dodatkowo obniży koszty przewoźników. PLK biorą pod uwagę możliwość utrzymania tego poziomu marży w kolejnych latach, w zależności od zapewnienia finansowania na działalność operacyjną spółki ze środków publicznych. Zarządca infrastruktury przychylił się również do rekomendacji Rady Przewoźników w zakresie utrzymania maksymalnej masy pociągu na poziomie 3000 ton.
- Jeszcze nigdy w ciągu ostatniej dekady transport kolejowy nie miał przed sobą tak dobrej perspektywy. Dzięki obniżeniu i stabilizacji opłat przewoźnicy towarowi będą w stanie podpisywać wielomilionowe kontrakty i skutecznie konkurować z transportem drogowym. Najbliższe lata będą należały do przewoźników towarowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe kierując się zasadą transparentności, prezentują dokument na swojej stronie internetowej.
Cennik stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej 2013/2014