Transport miejski Bydgoszcz: rekordowe wydatki na transport szynowy w 2014 r.

Bydgoszcz: rekordowe wydatki na transport szynowy w 2014 r.

21 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Władze Bydgoszczy planują przeznaczyć w przyszłym roku aż 345 mln zł na inwestycje. Wśród nich istotną pozycję zajmuje transport tramwajowy, jak i kolejowy.

Bydgoszcz:  rekordowe wydatki na transport szynowy w 2014 r.
Fot. bydgoszcz.pl

- Podczas spotkań z mieszkańcami, jakie w tej chwili odbywam na bydgoskich osiedlach, mówię o potrzebach inwestycyjnych miastach, które – wg obliczeń – kształtują się na poziomie 7 mld zł. Tymczasem do dyspozycji na przyszły rok będziemy mieć ok. 5 proc. tej kwoty, czyli 345 mln zł – wyjaśnił prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – To o 90 mln zł więcej niż przed rokiem i aż o 135 mln zł więcej niż w 2010 r. ponadto, biorąc pod uwagę wydatki majątkowe spółek komunalnych, czyli tych, w których miasto posiada ponad 50 proc. udziałów, mówimy już o inwestycjach na poziomie 1,034 mld zł – zaznaczył prezydent.

Największe inwestycje realizowane przez miejskie spółki to: budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych (MKUO ProNatura - 369,7 mln zł w przyszłorocznym budżecie) oraz budowa linii tramwajowej do Fordonu (Tramwaj Fordon - 158,3 mln zł w 2014 r.).

Wśród inwestycji związanych z transportem szynowym zaplanowanych w projekcie budżetu miasta na 2014 r., znajduje się: wykup nieruchomości i odszkodowania pod budowę linii tramwajowej do Fordonu (23,7 mln zł), dokapitalizowanie spółki Tramwaj Fordon (ok. 5,8 mln zł), budowa wiaduktów i przystanków kolejowych BiT City (35,8 mln zł), dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych przejść podziemnych na ul. Zygmunta Augusta, w okolicach dworca kolejowego (1,5 mln zł).

- Chcemy na szeroką skale ubiegać się o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków europejskich. Z tego powodu istotne znaczenia ma dla nas wypracowana nadwyżka operacyjna w wysokości 80 mln zł. Stanowić to będzie wkład własny miasta przy sięganiu po unijne dotacje – zaznaczył prezydent Bruski. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że zadanie uzyska wsparcie finansowe, a nie będziemy mogli go zrealizować z uwagi na brak wkładu własnego. Z tego też powodu zdecydowaliśmy się na zabezpieczenie w projekcie budżetu środków na prace dokumentacyjne i projektowe wielu zadań. Jest to niezbędne przy ubieganiu się o unijne fundusze.