Nowy dwuczłonowy szynobus w taborze KM

Nowy dwuczłonowy szynobus w taborze KM

04 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do Kolei Mazowieckich dotarł dziś pierwszy nowy dwuczłonowy szynobus produkcji Newagu. - Mimo olbrzymich trudności budżetowych, z jakimi się borykamy, konsekwentnie będziemy rozwijali transport szynowy - podkreślał marszałek Mazowsza Adam Struzik podczas prezentacji pojazdu.

Nowy dwuczłonowy szynobus w taborze KM
Fot. Agnieszka Jurewicz

Szynobus typu 222M będzie obsługiwał trasę Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Jest pojazdem spalinowym, dwuczłonowym, ma 44 m długości.  Może rozwijać prędkość do 130 km/h, pomieści ok. 260 pasażerów (117 miejsc siedzących).

Pojazd odpowiada wszystkim normom technicznym. Ma podłogę antypoślizgową, wyposażony jest w klimatyzację zarówno dla pasażerów, jak i dla maszynisty, w toalecie zastosowany jest obieg zamknięty. Posiada także drzwi odskokowo-przesuwowe. Szynobus ma zainstalowany monitoring, posiada system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową.

Zalety nowego pojazdu podkreślał Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego. - Oddajemy dzisiaj naszej spółce Koleje Mazowieckie nowoczesny pojazd kolejowy. Zapewni on bardzo dobre warunki podróżowania na trasie Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Jest to trasa, która ma dość duże obciążenie, ludzie przyjeżdżąją nią do pracy, studenci do uczelni wyższych. Szynobus ten spełnia wszystkie wymogi cywilizacyjne, jak klimatyzacja, jak miejsca dla niepełnosprawnych, ma także miejsce przystosowane do przewinięcia małego dziecka – powiedział marszałek.

Autobus szynowy 222M zaprojektowany został przez firmy EC Engineering oraz Newag na zamówienie Kolei Mazowieckich. Koszt inwestycji to ponad 12,6 mln zł. Środki pochodzą z budżetu województwa mazowieckiego – 5,3 mln zł (w ramach funduszu kolejowego) oraz z budżetu państwa – 7,2 mln zł. Wejdzie do eksportacji 15 grudnia.

To już piąty nowoczesny szynobus, który dołącza do parku taborowego Kolei Mazowieckich. W grudniu 2011 r. spółka wdrożyła do eksploatacji 2 szynobusy typu 214 Mb wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz. Rok temu kolejne dwa szynobusy SA135 wyjechały na mazowieckie tory.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nie ma odbicia w przewozach pasażerskich Nie ma odbicia w przewozach pasażerskich
Następny artykuł PLK ogłosi przetargi na nową perspektywę budżetową UE PLK ogłosi przetargi na nową perspektywę budżetową UE