Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej stał się faktem. W imieniu partnerów Inicjatywy CETC-ROUTE65 wczoraj złożono podpisy pod aktem założycielskim nowej formuły organizacji Inicjatywy. Tym samym w Unii pojawiło się pierwsze Ugrupowanie działające w obszarze transportu.
Umowę podpisano wczoraj w Szczecinie, gdzie toczą się obrady o Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym CETC-ROUTE65.
Rozwój połączeń Północ - Południe
Gości i uczestników konferencji powitał marszałek województwa Olgierd Geblewicz, który wyraził głębokie przekonanie, że działania podejmowane wspólnie przez regiony pomiędzy Bałtykiem i Adriatykiem przyniosą efektywne rozwiązanie problemów związanych z rozwojem połączeń w osi Północ – Południe.
- Wiele razy w podobnym gronie rozmawialiśmy o Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym jednak dzisiejsza okazja wydaje mi się na tyle szczególna, że kolejny raz warto podkreślić jak wiele osób było zaangażowanych w jak wiele działań, abyśmy mogli dojść do obecnego etapu rozwoju naszej wspólnej Inicjatywy na rzecz rozwoju i promowania Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego – podkreślił marszałek.
Zielony korytarz
Korytarz CETC-ROUTE65 to tzw. zielony korytarz, zapewniający dostęp do gałęzi transportu przyjaznych środowisku takich jak kolej, żegluga śródlądowa i transport morski. – Jego rozwój wpłynie na redukcję negatywnego wpływu transportu na środowisko, umożliwiając korzystanie z tegoż środowiska w sposób zintegrowany, zrównoważony i bezpieczny - mówił wicemarszałek Wojciech Drożdż. - Dzięki infrastrukturze przygotowanej z zastosowaniem zaawansowanych technologii (nowe rodzaje nawierzchni, oświetlenie i sygnalizacja zasilane energią słoneczną, tabor, Inteligentne Systemy Transportowe w tych korytarzach tych będzie szeroko wykorzystywana intermodalność - wzajemne uzupełnianie się różnych gałęzi transportu, jak również innowacyjne rozwiązania logistyczne, zapewniające w sposób systemowy odpowiednią jakość świadczonych usług. Idea zielonych korytarzy będzie łączona z pozostałymi koncepcjami rozwoju systemu transportowego Unii, między innymi z rozwojem autostrad morskich – precyzował.
Problematyce transportowej i zielonym korytarzom poświęcone były trzy sesje plenarne konferencji inauguracyjnej. Omawiano m.in. rolę współpracy terytorialnej w procesie integracji europejskiej oraz ŚKT-EUWT jako nowego wyzwania dla unijnej współpracy transgranicznej, a także podsumowano dziewięć lat współpracy partnerskiej Inicjatywy CETC-ROUTE65.
Łatwiejszy dostęp do środków UE
Za pośrednictwem telełączy udział w obradach wziął również prof. Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego. – Filarem polityki transportowej Unii Europejskiej są europejskie korytarze transportowe. Taki korytarz posiadamy i my. Korytarz Adriatyk-Bałtyk to 10 korytarz. Co oznacza jego powstanie dla nas? Elastyczność finansową i możliwość łatwiejszego dostępu do środków pomocowych – wyliczał prof. Liberadzki. - Dzisiejszy sukces to zasługa samorządów Pomorza Zachodniego, ale nie tylko. To zasługa samorządowców z Lubuskiego, Wielkopolskiego i Dolnośląskiego, ale także samorządowców węgierskich, austriackich i chorwackich. Dziękujemy Wam za to. Teraz można liczyć, że w działania korytarza włączyć będzie można takie inicjatywy jak np. kolej nadodrzańską czy drogę ekspresową S3.
Finałowym akcentem tej części programu konferencji było uroczyste podpisanie dokumentów założycielskich Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego - Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (ŚKT-EUWT). W imieniu Województwa Zachodniopomorskiego dokument parafował wicemarszałek Wojciech Drożdż.
Dzisiaj, w drugim dniu konferencji jednym z tematów obrad będą zasady funkcjonowania Ugrupowania do momentu pierwszego spotkania Zgromadzenia Ogólnego.