Tarnów integruje różne środki transportu

Tarnów integruje różne środki transportu

17 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Lepsze skomunikowanie centrum miasta oraz zintegrowanie systemu komunikacji publicznej na terenie Małopolski i Tarnowa - to główne założenia projektu budowy dużego węzła przesiadkowego typu Park & Ride, który powstanie po południowej stronie tarnowskiego dworca PKP.

Tarnów integruje różne środki transportu
Fot. tarnow.pl

Zakłada on m.in. budowę parkingu wielopoziomowego oraz modernizację układu drogowego w tym rejonie. Umowę wstępną w tej sprawie podpisali w ubiegły piątek wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, członek zarządu województwa małopolskiego Stanisław Sorys oraz zastępca prezydenta Tarnowa Henryk Słomka-Narożański. Inwestycję w Tarnowie prowadzić będą Targowiska Miejskie. 

Integralna część SKA

Budowa nowego węzła komunikacyjnego to pilotażowy program realizowany w porozumieniu z województwem małopolskim, będący integralną częścią planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Projekt SKA zakłada uruchomienie trzech linii kolejowych na odcinkach: MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia, Trzebinia – Kraków – Tarnów oraz Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie. Kursy na tarnowskim odcinku zostaną uruchomione po zakończeniu trwającego remontu trasy kolejowej E30.

– Ma to zapewnić lepszą dostępność komunikacyjną w aglomeracjach Małopolski. Pozwoli zintegrować różne rodzaje transportu zbiorowego, w tym przewoźników prywatnych. To także nowa infrastruktura, która umożliwi szybsze przejazdy pasażerów i skok jakościowy w komforcie podróżowania – mówi wicemarszałek Roman Ciepiela. - Kupujemy nowy tabor, integrujemy cały transport publiczny. Osią będzie linia Tarnów – Trzebinia i to w zasadzie pierwszy, ważny odcinek w tym systemie. 16 elektrycznych pociągów jest już zamówionych, kolejnych 20 zamierzamy kupić ze środków nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. W ten sposób do końca 2020 r. zapewnimy sto procent taboru niezbędnego do obsługi SKA.

Ożywienie terenów kolejowych

Tarnowski węzeł będzie mieć 550 miejsc postojowych, w tym również dla osób niepełnosprawnych oraz dla rowerów i motocykli. W jego skład wejdzie parking wielopoziomowy, który składać się będzie z trzech kondygnacji i pomieści 340 samochodów. Dodatkowe 210 miejsc powstanie wokół nowego budynku. Całkowity koszt inwestycji to ok. 24 mln zł. Dotacja z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wyniesie 16,5 mln zł. – Inwestycja z pewnością ożywi tereny po południowej stronie torów kolejowych, uporządkuje je oraz ułatwi dojazd do dworca i w dużej mierze rozwiąże problemy z parkowaniem w jego okolicy i w centrum miasta – podkreśla zastępca prezydenta Tarnowa Henryk Słomka-Narożański.

Łatwiejsze podróżowanie

Parkingi zostaną dodatkowo objęte systemem „Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej” (MKA). To elektroniczny system, który wspomagać będzie integrację komunikacji miejskiej z koleją.

- Z systemem MKA podróżowanie ma być łatwiejsze i szybsze, co docenią zwłaszcza studenci i osoby pracujące na co dzień w Krakowie. Problem dostępu komunikacyjnego do stolicy naszego regionu zostanie zminimalizowany. Liczymy również, że coraz lepsza komunikacja pomiędzy Tarnowem a Krakowem spowoduje, że Tarnów stanie się punktem docelowym dla mieszkańców innych miejscowości oraz inwestorów – wyjaśnia Słomka-Narożański.

Inwestycja zakończy się około czerwca 2015 roku. Ruszy na wiosnę przyszłego roku.