Kto dostarczy 10 lokomotyw spalinowych dla PKP IC?

Kto dostarczy 10 lokomotyw spalinowych dla PKP IC?

07 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity otrzymało 2 oferty na dostawę 10 lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Dzięki projektowi pociągi przewoźnika z Grupy PKP wrócą na niezelektryfikowane trasy, np. na Mazurach czy Podkarpaciu. Spółka będzie się ubiegała o dofinansowanie projektu ze środków unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Kto dostarczy 10 lokomotyw spalinowych dla PKP IC?
Fot. Michał Wójcicki

Nowe lokomotywy PKP Intercity od 2015 roku poprowadzą pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Będą jeździć na trasach: Ełk - Korsze, Ełk - Olecko - Suwałki, Rzeszów - Zamość, Rzeszów - Zagórz, Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn, Piła - Krzyż.

Zakup lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich z jednej strony pozwoli uruchomić nowe połączenia, np. w Bieszczady czy na Mazury a tym samym rozszerzyć ofertę dla naszych pasażerów, z drugiej podnieść komfort na obsługiwanych obecnie relacjach np. na Hel. Pociągi PKP Intercity pojawią się na niezelektryfikowanych trasach, na których dziś oferta jest bardzo ograniczona - podkreśla Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Wśród firm, które złożyły oferty znalazły się:

  • Newag - wartość dostawy: 160 146 000,00 mln zł brutto;
  • Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz - wartość dostawy: 131 199 991,80 mln zł brutto.

Komisja przetargowa, przy wyborze najkorzystniejszej, będzie kierować się w 45 proc. kryterium ceny (z czego 33 pkt procentowe stanowi cena brutto za dostawę pojazdów i 12 pkt procentowych cena brutto usługi utrzymania tj. stawka za 1km przebiegu pojazdu), 40 proc. wskaźnikiem NPV, a w 15 proc. współczynnikiem niezawodności i gotowości technicznej pojazdu.

Przewoźnik wymaga aby, tabor dysponował deklaracjami zgodności z obowiązującymi normami środowiskowymi oraz bezpieczeństwa. Musi spełniać wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei), w tym przystosowanie do prędkości nie mniejszej niż 140 km/h.

Zwycięzca przetargu będzie zobowiązany dostarczyć pojazdy w terminie do 30 października 2015 r.

Część środków na sfinansowanie inwestycji PKP Intercity chce pozyskać z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Projekt znajduje się już na liście podstawowej projektów indywidualnych dla POIiŚ.

- Projekt zakupu 10 nowych lokomotyw spalinowych pozwoli PKP Intercity ograniczyć koszty związane z wynajmem tego typu taboru, a także wpłynie na komfort podróżowania poprzez eliminację awarii, które zdarzały się starym lokomotywom - mówi Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych. - Dziś po raz ostatni otworzyliśmy oferty na zakup taboru w tej perspektywie unijnej. Z dużą nadzieją czekamy na informacje dotyczące poziomu dofinansowania w nowej perspektywie. Na tej podstawie będziemy w stanie sporządzić ostateczne plany oparte na potrzebach z jednej strony oraz możliwościach finansowych z drugiej - dodaje.