Rekordowy wynik finansowy PKP Informatyki

Rekordowy wynik finansowy PKP Informatyki

21 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zmiany przeprowadzone w 2013 r. w znaczący sposób przyczyniły się do poprawy parametrów finansowych PKP Informatyki. Wypracowany, kilkunastomilionowy zysk to najlepszy wynik w jej całej historii. W tym roku firma będzie dalej pracować nad poprawą efektywności i wydajności pracy. - Przed nami duże projekty związane z informacją pasażerską oraz centralizacją procesu zakupu biletów - informuje spółka.

Rekordowy wynik finansowy PKP Informatyki
Fot. PKP Informatyka

Restrukturyzacja firmy, rozwój oferty produktów i usług, inwestycje w kompetencje i zmiany w filozofii obsługi klientów były kołami napędowymi PKP Informatyki w 2013 r.

Reorganizacja firmy

„Przeprowadziliśmy głęboką i przemyślaną restrukturyzację organizacyjną. W PKP Informatyce obowiązywała silosowa struktura organizacyjna, którą tworzyły centrala i trzy ośrodki. Ośrodki posiadały dużą autonomię działania. Rozbudowana struktura została uproszczona i zoptymalizowana poprzez scentralizowanie obszarów administracyjnego, finansowego i logistycznego, funkcjonujących dotychczas w każdym ośrodku” – informuje spółka w komunikacie.

Cięcia w kosztach

W porównaniu do roku 2012 o 17 proc. zmniejszono koszty funkcjonowania firmy, m.in. koszty usług telekomunikacyjnych i pocztowych, sprzątania, ochrony. Dokonano przeglądu technologii oraz przeprowadzono zmiany w zakresie architektury, produkcji i utrzymania produktów i usług. Bardzo duże zmiany zaszły w obszarze obsługi klienta. Został powołany zespół key account managerów, który odpowiada na ich potrzeby i oczekiwania oraz dba o standardy realizacji zleconych projektów. Zreorganizowano serwis techniczny. Uruchomiono centralny Service Desk – podstawę dobrej obsługi informatycznej. Wszystkie te zmiany w znaczący sposób poprawiły parametry finansowe spółki.

Zakup KZŁ Bydgoszcz

Zakup Kolejowych Zakładów Łączności pozwolił wykorzystać efekt synergii.  Dzięki powiązaniu KZŁ z PKP Informatyką powstała grupa kapitałowa, która może z powodzeniem konkurować z zagranicznymi dostawcami rozwiązań z zakresu dynamicznej informacji pasażerskiej, systemów sprzedaży biletów czy urządzeń poboru opłat. W ten sposób zaoferowano rynkowi nowe produkty jak wielokanałowy system sprzedaży biletów, dynamiczne systemy informacji pasażerskiej (urządzenia, systemy, serwis) oraz elementy Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) dla dużych i średnich miast.

Wkład w rozwój PKP IC

„Jesteśmy dumni, że we współpracy z PKP Intercity przyczyniliśmy się do proklienckich rozwiązań. Wspieraliśmy wdrożenie systemu ‘Po Prostu Bilet’, zamieniając oddzielną miejscówkę i bilet w jeden blankiet i powiązując na stałe zakup biletu w pociągu z rezerwacją miejsca. Za duży sukces uznajemy nasze kontakty z Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Kolejami Dolnośląskimi. To właśnie w tych firmach wdrażamy nowy system sprzedaży biletów – urządzenia i oprogramowanie” – informuje firma.

Ukierunkowanie na innowacyjność

PKP Informatyce zależy też na współpracy ze środowiskiem akademickim w kreowaniu nowych rozwiązań. Dlatego spółka przystąpiła do grupy „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury". Grupa działa przy Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, skupiającej instytucje naukowe oraz przedsiębiorstwa sektora transportowego.

Wśród klientów PKP Informatyki były w tym roku m.in. : PKP Intercity, PKP Cargo, PKP PLK, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, PKP S.A. czy PKS Poznań. Wspólnie z Kolejowymi Zakładami Łączności, jako Grupa PKP Informatyka, wyposażono dworzec autobusowy w Poznaniu w takie rozwiązania jak: tablice stanowiskowe z czujnikami zajętości miejsca, systemy służące do identyfikacji autobusów na podstawie tablic rejestracyjnych, automatyczną informację megafonową typu tekst to speech.