W związku z modernizacją linii kolejowych od 9 marca zmienia się rozkład PKP Intercity. Największe zmiany, niekorzystne dla podróżnych, wystąpią w Warszawie, gdzie zmienia się organizacja ruchu, spowodowana remontem mostu średnicowego. Ale to nie wszystko – w tym roku będą kolejne korekty rozkładu, które skomplikują podróżowanie – uprzedza przewoźnik.
Od 9 marca do 15 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe będą prowadzić drugi etap remontu mostu średnicowego w stolicy. Tym razem remontowane będą tory dalekobieżne, przez co największe zmiany dotkną pociągi PKP Intercity. 40 pociągów tego przewoźnika będzie odjeżdżać i zatrzymywać się na stacji Warszawa Gdańska, czyli nie będą zatrzymywały się – tak jak do tej pory - na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia.
Gdańska główną stacją
Z Warszawy Gdańskiej odjeżdżać będzie siedem pociągów jadących w kierunkach wschodnim i północnym m.in. do Białegostoku, Lublina i Olsztyna.
Na dworzec Warszawa Gdańska będzie przyjeżdżać 18 pociągów jadących z kierunków zachodniego i południowego np. z Trójmiasta, Szczecina, Bydgoszczy, Poznania, Katowic, Wiednia, Berlina (BWE).
Piętnaście pociągów będzie przejeżdżać przez dworzec Warszawa Gdańska bez postojów na stacjach Warszawa Zachodnia, Centralna i Wschodnia, w tym m.in. TLK Ustronie (Kraków – Kołobrzeg), TLK Pojezierze (Katowice – Gdynia).
Najwięcej trudności mogą mieć podróżni, którzy muszą się przesiadać w stolicy. Specjalnie dla nich PKP Intercity porozumiało się ze stołecznymi przewoźnikami, którzy od 9 marca do 15 czerwca będą honorować bilety PKP IC.
Z biletem IC SKM-ką i tramwajem
Dzięki temu w pociągach Kolei Mazowieckich będzie można przemieszczać się między dworcami i stacjami Warszawa Gdańska – Zachodnia – Centralna – Wschodnia – Rembertów.
Pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej będzie można przemieszczać się na trasie Warszawa Wschodnia – Warszawa Rembertów.
Metrem będzie można przejechać między Dworcem Gdańskim i centrum stolicy. Do metra należy wejść bramką dla podróżnych z dużym bagażem lub zjechać windą.
Przemieszczać można się też w tramwajach kursujących na trasie Dworzec Gdański – ul. Słonimskiego – Al. Jana Pawła II – Dworzec Centralny.
PKP Intercity liczy się z tym, że wielu pasażerów może być zagubionych w nowej organizacji ruchu. Dlatego na stacjach będą służyć radą informatorzy, a kasjerki w całym kraju będą informowały o tym, że należy w Warszawie liczyć się z dodatkowymi przejazdami.
Na dworcowych podłogach i peronach będą umieszczone informacje o nowej organizacji ruchu.
W kasach oraz w pociągach będzie można znaleźć specjalnie przygotowane ulotki.
Ulotka informująca o zmianach.
- Zmiany w rozkładach będą dolegliwe. Część pociągów zawieszamy w związku z modernizacją linii, inne z powodu niskiej frekwencji – mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity. – Ten rok będzie trudny, bo czekają nas kolejne korekty rozkładu – dodaje.
To nie koniec cięć i zmian
Kolejna korekta nastąpi 7 kwietnia, a następna 15 czerwca. Czerwcowe zmiany będą związane z uruchomieniem pociągów wakacyjnych.
Najwięcej cięć w rozkładzie dotknie trasę Warszawa – Białystok. Od 9 marca z rozkładu zniknie jeden pociąg, a od 15 czerwca kolejne trzy. Za te trzy pociągi będzie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza.