Dragados za 312 mln zł wyremontuje linię do Portu Gdańsk

Dragados za 312 mln zł wyremontuje linię do Portu Gdańsk

28 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Oferta konsorcjum pod kierownictwem Dragadosa była najkorzystniejsza w przetargu PKP Polskich Linii Kolejowych na przebudowę linii kolejowej nr 226 między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym. Hiszpanie zaoferowali, że wykonają zadanie 312,5 mln zł brutto.

Dragados za 312 mln zł wyremontuje linię do Portu Gdańsk
Fot. PKP PLK

Dragados wystąpił w przetargu razem z firmami: Vias Y Construcciones oraz Electren. Początkowo chęć udziału w postępowaniu wyraziło 9 wykonawców, ostatecznie zostało trzech.

Hiszpańskie konsorcjum przedstawiło ofertę tańszą niż włoska firma Astaldi, która zaproponowała za realizację zadania 346,2 mln zł oraz konsorcjum Trakcji-PRKiI, Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego oraz hiszpańskiej spółki Comsa, które oczekiwało zapłaty w wysokości 347,47 mln zł brutto. Wykonawca będzie miał 24 miesiące na wszystkie prace.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, ale ze względu na pogarszający się stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie przepustowość linii pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Po modernizacji ma ona wzrosnąć trzykrotnie.

Prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, a w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać nawet do 20 km/h. Jak zapewniają PKP PLK, p+o zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas.

Prace będą polegać na rozebraniu starego i budowie nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co poprawi także warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.