Transport miejski Warszawa: centralny odcinek II lini metra i co dalej?

Warszawa: centralny odcinek II lini metra i co dalej?

08 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na budowie pierwszych stacji i tuneli II linii metra trwają ostatnie prace. Nie oznacza to jednak końca budowy tej linii – trwa już przygotowywanie dokumentów potrzebnych do rozbudowy odcinka centralnego w dwie strony. Na początek przybędą po trzy stacje w kierunku Bemowa i Targówka.

Warszawa: centralny odcinek II lini metra i co dalej?
Fot. budowametra.pl

Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi będą zmieniały kierunek jazdy. Podobnie na Pradze – techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. I to właśnie w tych miejscach będą w przyszłości wloty tuneli metra do kolejnych stacji. Metro Warszawskie przeprowadziło konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane i projekty budowlane odcinków liczących po trzy stacje.

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: C08 (roboczo nazywana „Wolska”), pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; C07 (roboczo nazywana „Moczydło”), pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; C06 (roboczo nazywana „Księcia Janusza”), pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: stacja C16 (roboczo nazywana „Szwedzka”), pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; C17 (roboczo nazywana „Targówek 1”), w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z S. Ossowskiego; C18 (roboczo nazywana „Targówek 2”), w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.

Koncepcje architektoniczno-budowlane i projekty budowlane wykonują dwie firmy. Odcinek zachodni opracowuje Biuro Projektów „Metroprojekt” (firma, która brała udział w projektowaniu I linii metra i przygotowaniu wielobranżowego projektu koncepcyjnego centralnego odcinka II linii); wschodnio-północny - ILF Consulting Engineers (firma, która przygotowała m.in. projekty realizacyjne odcinka centralnego II linii). Prace są już na ukończeniu. Po zakończeniu etapu projektowania konieczne będzie jeszcze uzyskanie niezbędnych decyzji: o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwolenia na budowę. Wtedy zostanie też wybrany wykonawca prac. Również ten etap prac nad II linią będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – z budżetu na lata 2014-2020.