Ponad 239 mln euro z UE na trasę Warszawa – Radom

Ponad 239 mln euro z UE na trasę Warszawa – Radom

13 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska zatwierdziła 239,4 mln euro z Funduszu Spójności na dofinansowanie projektu modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom.

Ponad 239 mln euro z UE na trasę Warszawa – Radom
Fot. Rafał Wilgusiak

Unijne środki zostaną przeznaczone na modernizację 49 km trasy z Warszawy do Warki oraz stacji w Radomiu. Natomiast przebudowa odcinka Warka – Radom, wiążąca się m.in. z budową drugiego toru, planowana jest w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020.

Dzięki nowej infrastrukturze prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h (co skróci czas podróżny do ok. godziny), zaś pociągów towarowych do 120 km/h. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na pierwszą połowę 2014 r. a ich koniec na 2015 r.

Według szacunków koszt modernizacji trasy do Warki i remontu stacji w Radomiu wyniesie 428,7 mln euro, z czego ok. 239,4 mln euro będzie pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To dobry przykład inwestycji UE w ramach polityki regionalnej, który przyczyni się do poprawy mobilności obywateli i zapewni bezpieczne, zrównoważone i przyjazne dla środowiska warunki podróży – powiedział Johannes Hahn, komisarz ds. unijnej polityki regionalnej, który zatwierdził środki na ten projekt.

Linia kolejowa nr 8 pierwotnie miała zostać zmodernizowana do końca 2015 roku. Gdy ten termin stał się nierealny, podzielono projekt na dwie części. Pierwszy etap modernizacji, czyli linia Warszawa-Okęcie - Warka i remont stacji Radom ma się zakończyć w 2015 roku – i to powinno się udać. W przeciwnym razie grozi nam utrata przyznanych już pieniędzy unijnych. Natomiast drugi etap, czyli przebudowa trasy Warka-Radom miał zostać wykonany w III kwartale 2017 r. Jednak, jak wynika z odpowiedzi ministerstwa infrastruktury i rozwoju na interpelację posłów ziemi radomskiej prace ma "ósemce" mają potrwać nawet do 2019 roku.