Podlaskie chce modernizacji linii kolejowych

Podlaskie chce modernizacji linii kolejowych

22 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Województwa Podlaskiego pod przewodnictwem marszałka Jarosława Dworzańskiego postanowił udzielić PKP Polskim Liniom Kolejowym dotacji w wysokości 1,2 mln zł na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji na kilku liniach kolejowych biegnących przez ten region.

Podlaskie chce modernizacji linii kolejowych
Fot. Patryk Korzeniecki, Wikimedia

Rozpoczęcie prac dokumentacyjnych ma związek z przygotowaniami województwa do nowej perspektywy finansowej i planowanymi przez Zarząd Województwa inwestycjami na liniach kolejowych. Pieniądze, które otrzyma zarządca infrastruktury będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Opracowania (będące częścią studium wykonalności) obejmą zarówno linie normalnotorowe, jak i szerokotorowe. Wśród tych pierwszych są linie nr 36 i 49 Łapy – Śniadowo – Łomża. Samorząd planuje rewitalizację 68,55 km na odcinku Łapy – Śniadowo – granica województwa. Przewidywany zakres prac obejmuje naprawę nawierzchni, mostów i przepustów, przebudowę peronów, modernizację przejazdów kolejowych itp. Z kolei rewitalizacja odcinka Śniadowo – Łomża na długości 17,26 km ma polegać m.in. na wymianie szyn i podkładów i naprawy obiektów inżynieryjnych.

Istotna jest też modernizacja infrastruktury szerokotorowej na liniach nr 57 i 923 związanej z przejściem granicznym w Kuźnicy Białostockiej. Chodzi o odcinek między Kużnicą i Gieniuszami o długości 26,76 km (kompleksowa wymiana nawierzchni torowej, budowa trzech torów dodatkowych w Sokółce, odbudowa trzech torów w geniuszach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem, oświetlenia itp.) oraz trasy Bufałowo Wschód – Bufałowo o długości 1,12 km (przede wszystkim wymiana nawierzchni torowej i rozjazdów).

Równie ważna jest infrastruktura szerokotorowa na linii nr 59 związana z przejściem granicznym w Siemianówce. Władze województwa chcą rewitalizacji odcinka granica państwa – Chryzanów o długości 27,15 km. Planowana jest kompleksowa wymiana nawierzchni torowej wraz z rozjazdami, rewitalizacja sześciu torów na stacji Siemianówka, ale przede wszystkim przystosowanie całej trasy do zwiększonego nacisku.