Zarząd Województwa Podlaskiego pod przewodnictwem marszałka Jarosława Dworzańskiego postanowił udzielić PKP Polskim Liniom Kolejowym dotacji w wysokości 1,2 mln zł na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji na kilku liniach kolejowych biegnących przez ten region.
Rozpoczęcie prac dokumentacyjnych ma związek z przygotowaniami województwa do nowej perspektywy finansowej i planowanymi przez Zarząd Województwa inwestycjami na liniach kolejowych. Pieniądze, które otrzyma zarządca infrastruktury będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Opracowania (będące częścią studium wykonalności) obejmą zarówno linie normalnotorowe, jak i szerokotorowe. Wśród tych pierwszych są linie nr 36 i 49 Łapy – Śniadowo – Łomża. Samorząd planuje rewitalizację 68,55 km na odcinku Łapy – Śniadowo – granica województwa. Przewidywany zakres prac obejmuje naprawę nawierzchni, mostów i przepustów, przebudowę peronów, modernizację przejazdów kolejowych itp. Z kolei rewitalizacja odcinka Śniadowo – Łomża na długości 17,26 km ma polegać m.in. na wymianie szyn i podkładów i naprawy obiektów inżynieryjnych.
Istotna jest też modernizacja infrastruktury szerokotorowej na liniach nr 57 i 923 związanej z przejściem granicznym w Kuźnicy Białostockiej. Chodzi o odcinek między Kużnicą i Gieniuszami o długości 26,76 km (kompleksowa wymiana nawierzchni torowej, budowa trzech torów dodatkowych w Sokółce, odbudowa trzech torów w geniuszach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem, oświetlenia itp.) oraz trasy Bufałowo Wschód – Bufałowo o długości 1,12 km (przede wszystkim wymiana nawierzchni torowej i rozjazdów).
Równie ważna jest infrastruktura szerokotorowa na linii nr 59 związana z przejściem granicznym w Siemianówce. Władze województwa chcą rewitalizacji odcinka granica państwa – Chryzanów o długości 27,15 km. Planowana jest kompleksowa wymiana nawierzchni torowej wraz z rozjazdami, rewitalizacja sześciu torów na stacji Siemianówka, ale przede wszystkim przystosowanie całej trasy do zwiększonego nacisku.