Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzją administracyjną, która nakazuje PKP Intercity wypłatę pasażerowi rekompensaty z tytułu opóźnienia pociągu EuroCity relacji Berlin Hbf – Warszawa Centralna.
Decyzja administracyjna wydana 20 czerwca 2014 r. zakończyła postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek pasażera, który podróżował pociągiem EuroCity nr 47 relacji Berlin Hbf – Warszawa Centralna. Pociąg ten doznał około 180-minutowego opóźnienia wskutek zablokowania szlaku kolejowego przez złamane drzewo.
Pasażer, za sprawą jednego biletu, zawarł z PKP Intercity umowę przewozu na 25 miejsc w pociągu na łączną kwotę 3236,00 zł.
Zgodnie z wytycznymi Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącymi praw i obowiązków w ruchu kolejowym, pasażerowi, w przypadku opóźnienia pociągu wynoszącego powyżej 120 minut, przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości 50 proc. kwoty, którą pasażer faktycznie poniósł za bilet. Ponieważ kwota wskazana na bilecie wyniosła 3236,00 zł, odszkodowanie, o którym mowa wyżej, powinno wynieść 1.618,00 zł.
Przewoźnik, powołując się pierwotnie na okoliczność siły wyższej, odmówił jednak wypłaty rekompensaty. W międzyczasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w jednym z postępowań orzekł, że przewoźnicy kolejowi nie mogą, w celu uwolnienia się od obowiązku zwrotu ceny biletu, powoływać się na przepisy prawa międzynarodowego, zwalniające ich w razie działania siły wyższej z obowiązku naprawienia szkody spowodowanej opóźnieniem. Tym samym TSUE potwierdził dotychczasową wykładnię ww. przepisu stosowaną przez Prezesa UTK w analogicznych sprawach.
Z uwagi na powołany wyżej wyrok TSUE, spółka PKP Intercity zmieniła swoje dotychczasowe stanowisko i poinformowała Prezesa UTK, że jest gotowa zawrzeć z pasażerem ugodę, na mocy której zostanie wypłacona rekompensata w kwocie 64,72 zł, tj. – zdaniem spółki – w wysokości proporcjonalnej do kosztów poniesionych przez pasażera. Skarżący jednak takiej propozycji nie przyjął, w związku z czym konieczne było wydanie decyzji przez Prezesa UTK.
W związku z powyższym Prezes UTK uznał, że pasażer ma prawo do otrzymania odszkodowania w wysokości 50 proc. ceny biletu. Przepis art. 17 ust. 1 rozporządzenia 1371/2007 stanowi, że odszkodowanie oblicza się w stosunku do ceny, jaką pasażer faktycznie zapłacił.
Należy przypomnieć, że powołany wyżej przepis art. 17 rozporządzenia 1371/2007 w Polsce stosowany jest w stosunku do niektórych tylko połączeń, tj. do krajowych połączeń pasażerskich oraz połączeń ze stacjami położonymi poza granicami Unii Europejskiej, realizowanych pociągami kategorii: Express Intercity, EuroCity oraz EuroNight.