Zastopowanie generowania strat priorytetem PR

Zastopowanie generowania strat priorytetem PR

26 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Obecnym priorytetem zarządu Przewozów Regionalnych jest powstrzymanie generowania strat i przygotowanie spółki do dalszego funkcjonowania – powiedział związkom zawodowym kolejarzy Wojciech Kroskowski, członek zarządu PR.

Zastopowanie generowania strat priorytetem PR
Fot. Mikołaj Manowski

– Aktualne działania w Przewozach Regionalnych koncentrują się na dwóch filarach: optymalizacji pracy operacyjnej oraz opracowaniu pomysłu docelowego modelu funkcjonowania spółki - zaznaczył Wojciech Kroskowski podczas posiedzenia Rady Branżowej Przewozów Regionalnych, która odbyła się 24 czerwca. – Ubiegły rok spółka zakończyła stratą w wysokości 54 mln zł (była to strata niższa niż zakładana). W tym roku strata w działalności ma wynieść 28 mln zł, by w 2015 roku "wyjść na zero". Optymalizacja kosztów jest konieczna, bowiem rocznie spółka ma 1,5 mld zł przychodów i tyle samo wydatków.

Poza tym, członek zarządu PR wskazał na trudności w działalności spółki wynikające z dużej liczby remontów i wysokich kosztów dostępu do infrastruktury oraz odniósł się do planów dotyczących zmniejszenia zatrudnienia. Redukcja etatów wynika głównie z planowanych wcześniej działań w zakładach np. w województwach małopolskim czy kujawsko-pomorskim. Część z nich wynika z przechodzenia pracowników na emeryturę.

– Zarząd podejmuje decyzje na bieżąco, próbując zmaksymalizować prawidłowe wykorzystanie zasobów – powiedział członek zarządu PR.

Cisza przed burzą?

Związkowcy pytali, jaki jest plan dotyczący przyszłości Przewozów Regionalnych? W kwietniu jego rychłe opracowanie zapowiedział prezes Tomasz Pasikowski.

- Tymczasem niewiele się dzieje, a cisza zazwyczaj "najcichsza" jest przed dużą burzą – powiedział Stanisław Stolorz, przewodniczący Federacji ZZP PKP. Dodał, że nie chciałby usłyszeć za kilka miesięcy, że znowu związkowcy mieli rację w przewidywaniu skutków błędnych decyzji zarządu. - Nie chcemy mieć racji, chcemy mieć pewność zatrudnienia – podkreślił Stolorz. Przypomniał także, że obecne funkcjonowanie przewozów pasażerskich bardziej przypomina sytuację, w której Polska podzielona jest na 16 województw, aniżeli się z nich składa.

- Najpierw właściciele muszą jasno określić swoje oczekiwania. Do przedłożonych przez nich propozycji, Przewozy Regionalne opracują plany skutków ekonomicznych danych przedsięwzięć – odpowiadał Kroskowski. Podkreślił, że żaden z interesariuszy nie może decydować o losach spółki samodzielnie, to musi być wspólne podpisanie dokumentu zarówno przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, jak i marszałków.

Plany rozwoju InterREGIO

Na spotkaniu przypomniano, że prezes Pasikowski dwa miesiące zapowiedział uatrakcyjnienie połączeń InterREGIO. Obecnie zarząd poszukuje dla tego podmiotu nowych możliwości finansowania, jednak bez udziału marszałków województw, ponieważ nie chce opierać finansowania spółki jedynie o sprzedaż biletów.

Trwają też prace zmierzające do stworzenia katalogu konkretnych usług świadczonych przez spółkę. Wreszcie ma się udać przeliczyć ekonomiczny byt każdego jednego pociągu, który kursuje po torach. Wojciech Kroskowski w podobny sposób przedstawił obecne prace nad produktem. Dodał, że prowadzone są rozmowy dotyczące dofinansowania IR ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które muszą się zakończyć do końca 2014 r. Czy tak się stanie to się dopiero okaże.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Po sześciu latach wraca tramwaj do bytomskich Łagiewnik Po sześciu latach wraca tramwaj do bytomskich Łagiewnik
Następny artykuł W wakacje koleją z Gdyni do Kartuz W wakacje koleją z Gdyni do Kartuz