Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wstępne studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa – Łódź - Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina i do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi. Czy to oznacza, że zarządca infrastruktury wraca do budowy superszybkiej kolei?
Celem opracowania jest wykonanie pracy studialnej, która będzie stanowić podstawę do dalszej realizacji zamierzeń związanych z przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do budowy połączenia kolejowego linią dużych prędkości z Poznania do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz z Wrocławia do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi. Do chwili obecnej PKP PLK nie posiada własnych studiów przebiegu obu wymienionych tras.
Zarządca infrastruktury chce przeanalizować łącznie 9 wariantów (plus jeden porównawczy) przebiegu trasy z różnymi opcjami prędkości, opartych na budowie nowych linii dużych prędkości z ewentualnym częściowym wykorzystaniem linii istniejących. W opracowaniu będą wzięte pod uwagę różnorodne aspekty dotyczące lokalizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych np. infrastruktura gospodarcza, ekonomiczna, itd.
Studium ma określić sens budowy KDP
W jakim celu PKP PLK ogłosiła przetarg? Wiadomo przecież na podstawie zrealizowanego studium wykonalności dla linii „Y”, że koszt budowy Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa – Łódź - Poznań/Wrocław to ok. 23 mld zł. A na tę inwestycję nie ma na razie pieniędzy. Jak mówiła w kwietniu tego roku minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska rząd nie zamierza wracać do koncepcji budowy w Polsce KDP. - Rozmowy o takiej linii to temat na po 2020 r.- powiedziała wówczas wicepremier. - W momencie, gdy nie mamy wszystkich dróg ekspresowych, nie mamy kolei na odpowiednim poziomie (…) to nie jest czas, by pakować ogromne pieniądze w koleje, które mogą jeździć 300 km/h - dodała.
Stanowisko to cały czas obowiązuje. - Koleje Dużych Prędkości to temat na przyszłość. Naszym priorytetem na najbliższe lata jest realizacja inwestycji współfinansowanych ze środków europejskich i zapewnienie finansowania krajowego dla tych projektów. W ten sposób chcemy poprawić efektywność funkcjonowania obecnego systemu kolejowego. W związku z tym budowa KDP będzie musiała trochę poczekać – powiedział w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju ds. kolejnictwa.
Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że wstępne studium wydłużenia linii do granicy z Niemcami i Czechami ma dać dodatkową odpowiedź, czy sensowniej jest budować nowe linie, czy modernizować obecnie istniejące, a jeżeli tak, to czy pod kątem prędkości 200 km/h czy 350 km/h.
W tym kontekście trudno nie zgodzić się z opinią, że ważniejsze wydaje się wydanie wszystkich środków unijnych a nie sensowność ich spożytkowania.
Najbardziej prawdopodobny przebieg "Igreka" (na fioletowo)
WARIANTY PRZEDŁUŻENIA „IGREKA”
Wariant 0 tzw. bezinwestycyjny zakłada poprowadzenie KDP po już istniejącej sieci kolejowej, wykorzystywanej do prowadzenia przewozów pasażerskich w relacjach przewidzianych do obsługi przez projektowaną linię, w stanie niezbędnym do zachowania obecnych funkcji eksploatacyjnych. Wariant 0 nie będzie realizowany. Posłuży jedynie do celów porównawczych jako punkt odniesienia w analizach.
Pozostałe dziewięć wariantów zakłada budowę nowych linii kolejowych. Pięć z nich dotyczy przedłużenia KDP z Poznania w kierunku Berlina, zaś cztery poprowadzenia trasy z Wrocławia w stronę Pragi.
Z POZNANIA W STRONĘ NIEMIEC
Wariant 1N
- przebieg nowej linii kolejowej dużych prędkości na całej długości trasy z Poznania Głównego przez obszar Zielonej Góry lub jego najbliższego otoczenia do granicy z Niemcami w kierunku Berlina. Wykonawca zaproponuje i uzasadni punkt styku linii na granicy państw. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h.
- modernizacje odcinków istniejących linii kolejowych z ewentualną dobudową nowych odcinków uzupełniających z Poznania Głównego przez obszar miasta Zielona Góra lub jego najbliższego otoczenia do granicy z Niemcami w kierunku Berlina. Wykonawca zaproponuje i uzasadni punkt styku linii na granicy państw. Zakładana prędkość konstrukcyjna 200 km/h.
Wariant 2N
- przebieg nowej linii dużych prędkości na całej długości trasy z Poznania Głównego przez obszar Gorzowa Wielkopolskiego lub jego najbliższego otoczenia do granicy z Niemcami w kierunku Berlina przez przejście graniczne Kostrzyn/Kietz. W uzasadnionym przypadku wykonawca studium może zaproponować inny punkt styku linii z granicą niemiecką wraz z jego uzasadnieniem. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h.
- modernizacje istniejących linii kolejowych 351, 367, 363 z dobudową nowych odcinków linii z Poznania Głównego przez rejon Międzychodu, Skwierzyny i Gorzowa Wielkopolskiego do granicy z Niemcami w kierunku Berlina z uwzględnieniem zlokalizowania w rejonie Gorzowa Wielkopolskiego punktu odgałęzienia linii kolejowej do Szczecina (analiza i wariantowanie linii kolejowej do Szczecina będzie przedmiotem innego studium). Wykonawca zaproponuje i uzasadni punkt styku linii na granicy państw. Zakładana prędkość konstrukcyjna 200 km/h.
Wariant 3N
Trasowanie nowej linii kolejowej dużych prędkości z Poznania Głównego wzdłuż autostrady A2 przez rejon Świebodzina i Rzepina do przejścia granicznego w Słubicach. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h.
Wariant 4N
Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 3 na odcinku Poznań Główny granica Państwa wraz z budową obwodnicy (dobudowa odcinka) w rejonie Zbąszynka. Zakładana prędkość konstrukcyjna 200 km/h.
Wariant 5N
Wariant autorski. PKP PLK zobowiązuje wykonawcę do przedstawienia wariantu przebiegu linii kolejowej dużych prędkości, różniącego się przebiegiem od określonych powyżej z uwzględnieniem wyprowadzenia linii ze stacji Poznań Główny do granicy z Niemcami z uzasadnieniem wskazania punktu styku linii na granicy.
Z WROCŁAWIA W STRONĘ CZECH
Wariant 1C
Wyprowadzenie linii ze stacji Wrocław Główny do granicy z Republiką Czeską w kierunku – Hradec Kralove – Praga. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h i 200 km/h.
Wariant 2C
Wyprowadzenie linii ze stacji Wrocław Główny przez Jelenią Górę do granicy z Republiką Czeską w kierunku Liberec – Praga. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h i 200 km/h.
Wariant 3C
Wyprowadzenie linii ze stacji Wrocław Główny przez Zgorzelec-Zawidów do granicy z Republiką Czeską w kierunku Liberec – Praga. Zakładana prędkość konstrukcyjna 350 km/h i 200 km/h.
Wariant 4C – wariant autorski
Wykonawca przedstawi, podobnie jak w przypadku trasy z Poznania, wariant przebiegu linii kolejowej, różniący się od określonych powyżej z uwzględnieniem wyprowadzenia linii ze stacji Wrocław Główny do granicy z Czechami i wskazaniem punktu styku linii na granicy.
Dla wszystkich wariantów dopuszcza się ograniczenie (obniżenie) prędkości w uzasadnionych przypadkach.
Wykonanie studium będzie realizowane w ramach projektu realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 7.1-26 pn. "Analiza kierunków rozwoju sieci kolejowej w Polsce z uwzględnieniem ograniczeń w węzłach kolejowych". Termin składania wniosków o udział w postępowaniu na opracowanie studium upływa 19 sierpnia.