Transport miejski Rozpoczął się remont zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie

Rozpoczął się remont zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie

23 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczynają się prace budowlane w szczecińskiej zajezdni tramwajowej Pogodno mieszczącej się w al. Wojska Polskiego. Na co dzień zajezdnia obsługuje 28 niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych i dostarczonych przez bydgoską Pesę. Tramwaje te wymagają innej obsługi niż tramwaje starszego typu.

Rozpoczął się remont zajezdni tramwajowej Pogodno w Szczecinie
Fot. ZDiTM Szczecin

Podzielona na kilkanaście etapów inwestycja nie wpłynie jednak na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w Szczecinie. Prace będą prowadzone pod ruchem – oznacza to w praktyce, że wykonawca prac będzie musiał zapewnić podczas przebudowy normalne funkcjonowanie zajezdni, z której codziennie wyjeżdża kilkadziesiąt składów obsługujących większość linii.

We wtorek 21 października wykonawca prac firma ZUE S.A. z Krakowa przejęła plac budowy. Inwestycja odbywa się w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dotychczas wykonawca projektował nową zajezdnię w oparciu o program funkcjonalno – użytkowy oraz uzyskał pozwolenia umożliwiające prowadzenie prac budowlanych.

W ramach inwestycji zajezdnia będzie całkowicie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Układ torowy zostanie przebudowany i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego, jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy, dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Na terenie zajezdni wymienionych zostanie blisko 6 kilometrów torów oraz sieć trakcyjna. Część torów uzyska nową funkcjonalność – niektóre będą przeznaczone do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych. Natomiast jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej.

Zadaniem wykonawcy będzie oddanie zajezdni „pod klucz” czyli jej kompletne wyposażenie w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów. Szczecin jednym z niewielu miast w Polsce, które będzie miało elektroniczny system zarządzania zajezdnią – dotychczas taki system posiada nowa zajezdnia tramwajowa w Poznaniu. Oznacza to, m.in. że w chwili zjazdu do zajezdni tramwaj automatycznie zostanie skierowany w przypisane wcześniej miejsce (tor) – w zależności od statusu będzie ustawiony w kierunku wyjazdu z zajezdni lub np. zostanie skierowany do hali serwisowej. Nowością będzie nowa hala odstawcza o wymiarach 62 x 96 metrów, która będzie wybudowana na „tyłach” zajezdni

Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską. Zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego została wybudowana w 1934 roku. W latach 70 i 80 XX wieku obiekt ten był modernizowany. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 roku.

Wartość tego zadania wynosi 135,3 mln zł brutto. Modernizacja zajezdni Pogodno realizowana jest z dofinansowania w ramach projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. W ramach tego zadania w 2012 roku zmodernizowany został układ torowy na Bramie Portowej, a w tym roku przebudowane zostało torowisko w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka oraz rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Trwa modernizacja torowisk na ul. Gdańskiej i ul. Energetyków wraz z przebudową pętli autobusowo – tramwajowej na Basenie Górniczym. Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto), z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 proc. kosztów kwalifikowanych.