Transport miejski Pesa dostarczy Twisty do Wrocławia

Pesa dostarczy Twisty do Wrocławia

02 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

MPK Wrocław rozstrzygnęło przetarg na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów. Pojazdy dostarczy bydgoska Pesa. Oznacza to, że w drugiej połowie przyszłego roku na wrocławskie torowiska wyjedzie co najmniej 6 takich tramwajów.

Pesa dostarczy Twisty do Wrocławia
Fot. MPK Wrocław

Zakup tramwajów jest jednym z elementów składowych większego projektu zatytułowanego „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap II (w skr. ZSTS II)”, przewidzianego do dofinansowania środkami unijnymi.

Miasto zapewni spółce środki na sfinalizowanie zakupu sześciu pojazdów za kwotę około 50 milionów złotych i zawarcie umowy z producentem wyłonionym w przetargu tj. firmą PESA Bydgoszcz. W przetargu założono możliwość zakupu od 6 do 25 sztuk tramwajów w zależności od wysokości dofinansowania ze środków UE.

Wprawdzie instytucje dzielące unijne dotacje nie podjęły jeszcze decyzji w sprawie dofinansowania projektu, którego częścią jest zakup nowych tramwajów dla Wrocławia, ale z uwagi na bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania, oraz potrzebę unowocześniania wrocławskich tramwajów, miasto zdecydowało się na wsparcie finansowe tej inwestycji.

MPK Wrocław jest o krok od podpisania umowy z Pesą na zakup całkowicie niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów.  Nowe wrocławskie tramwaje mają pochodzić z rodziny Twist. Będą 3-członowe i jako pierwsze w naszym mieście w stu procentach niskopodłogowe. Oznacza to nie tylko łatwiejsze wsiadanie do pojazdów, ale również przemieszczanie się po nich bez barier - typu schodki, czy krawężniki. Pesa pomieści 222 pasażerów i oferuje 58 miejsc siedzących. Ma długość 32 metrów i szerokość 2,4 m.

Wyposażona jest w system odzyskiwania energii z hamowania, dzięki któremu energia będzie mogła trafiać z powrotem do sieci trakcyjnej i być wykorzystywana przez znajdujące się na tym samym odcinku trakcji inne tramwaje.

Ale PESA jest również przystosowana pod montaż superkondensatorów, które mogą magazynować energię odzyskiwaną z hamowania i wykorzystywać ją np. przy rozruchu tramwaju obniżając koszty jego eksploatacji.