Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził szereg naruszeń przepisów, dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie utrzymania i użytkowania urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru na obszarze działania Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie.
Czynności nadzorcze Prezesa UTK prowadzone były w obrębie linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk w km 111.152 oraz na nastawni dysponującej stacji Zarzeka.
Naruszenie przepisów przez zarządcę, w zakresie utrzymania i użytkowania urządzeń DSAT, polegało na:
- niezgodności rzeczywistej lokalizacji zainstalowanych w torze urządzeń DSAT (km 111.085), z lokalizacją wskazaną w dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej tych urządzeń (km 111.152),
- braku adnotacji w książce kontroli urządzeń DSAT o usuwaniu usterek oraz o przeprowadzaniu analiz alarmów wykrytych przez te urządzenia o stanach awaryjnych pojazdów kolejowych,
- braku udziału pracownika odpowiedzialnego za obsługę techniczną w badaniu diagnostycznym ww. urządzeń,
- braku odnotowania w rejestrze trudności eksploatacyjnych stanów alarmowych,
- braku określenia w regulaminie obsługi terminala informacji oraz jednoznacznych zasad na temat kwalifikacji poszczególnych wydarzeń polegających na wykryciu przez urządzenia DSAT stanu awaryjnego w pojeździe kolejowym.
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie. Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.