W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbyło się sympozjum „Ocalić od zardzewienia. Ochrona dziedzictwa technicznego - tradycja i nowoczesność" zorganizowane przez Muzeum Kolejnictwa i Wojewódzkiego Mazowieckiego Konserwatora Zabytków, przy współudziale Urzędu Transportu Kolejowego i Grupy PKP S.A.
Spotkanie udowodniło ,że zainteresowanie tematyką ochrony zabytków techniki jest bardzo duże. Omówiono niezwykle szeroki wachlarz tematów; wiele z nich dotyczyło dziedzictwa transportu kolejowego.
Interesującą analizę rzadko podejmowanego problemu przedstawiła dr inż. arch. Dorota Balińska-Ciężki z Politechniki Wrocławskiej w wykładzie pt. "Wartości kulturowe i zagrożenia zabudowy mieszkalnej kolejarzy”.
Pan Michał Jerczyński ( Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei ) omówił palącą potrzebę ogólnokrajowej waloryzacji obiektów kolejowych pod kątem ich wartości historycznej i zaapelował o przyjęcie programu ochrony zabytków kolejnictwa.
W wystąpieniu Zbigniew Marciniaka z Parowozowni Wolsztyn, pod tytułem „Ocalić od złomowiska”, przedstawione zostały zabytkowe narzędzia i drobne urządzenia kolejowe, których ilość zmniejsza się w zastraszającym tempie dosłownie z miesiąca na miesiąc. Niezwykle ciekawą, stojącą na wysokim poziomie merytorycznym, prelekcję wygłosił dr inż. arch. Piotr Gerber z Politechniki Wrocławskiej. Wystąpienie „ Formy ochrony dziedzictwa przemysłowego” wygłoszone z wielką charyzmą , spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem.
Wśród uczestników spotkania panowało przekonanie, że wszyscy powinni jeszcze głośniej upominać się o ochronę zabytków techniki, ponieważ są one ważnymi świadectwami zmian cywilizacyjnych a świadomość społeczna ważności ich roli w historii i edukacji ciągle za mała. Konferencja okazała się dużym sukcesem , zarówno od strony organizacyjnej jak też odzewu w środowiskach naukowych i społeczników.
Dyrektor Muzeum Kolejnictwa Cezary Karpiński, Mazowiecki Konserwator Zabytków Rafał Nadolny i Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl zapowiedzieli kolejne sympozjum na wiosnę 2015 roku, tym razem poświęcone wyłącznie zabytkom techniki kolejnictwa.