Kolejowe inwestycje ze wsparciem POIiŚ

Kolejowe inwestycje ze wsparciem POIiŚ

17 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko dla pięciu tzw. dużych projektów (o wartości powyżej 50 mln euro) dotyczących modernizacji infrastruktury kolejowej w województwach śląskim, opolskim i kujawsko-pomorskim. Łączny koszt inwestycji to 413,7 mln euro, z czego 251,1 mln euro stanowi unijne dofinansowanie.

Kolejowe inwestycje ze wsparciem POIiŚ
Fot. Michał Wójcicki

Projekty mają nie tylko polepszyć dostępność komunikacyjną tych regionów, ale też podnieść ich konkurencyjność i w konsekwencji poprawić jakość życia mieszkańców – skróci się czas podróży i poprawią warunki podróżowania koleją. Zatwierdzone przedsięwzięcia to:

  • „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa – Fosowskie” (wartość 85,7 mln euro, dofinansowanie UE 48,2 mln euro),
  • „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka – Opole Groszowice” (wartość 60,8 mln euro, dofinansowanie UE 39,5 mln euro),
  • „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła na odcinku Toruń – Bydgoszcz” (wartość 54 mln euro, dofinasowanie UE 28,1 mln euro),
  • „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork” (wartość 97,9 mln euro, dofinansowanie UE 63,6 mln euro),
  • „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1, 33, 160, 186 na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa” (wartość 115,4 mln euro, dofinansowanie UE 71,8 mln euro).

Pierwszy projekt przewiduje rewitalizację 60 km odcinka linii kolejowej między Częstochową a miejscowością Fosowskie. Unowocześnione zostaną m.in. podtorza, rozjazdy, perony, skrzyżowania, przejazdy, urządzenia sygnalizacyjne oraz systemy kontroli i sterowania. W województwie opolskim zmodernizowany zostanie 35-kilometrowy fragment linii kolejowej wraz z wiaduktem między Błotnicą Strzelecką a Opolem Groszowicami.  Dzięki temu skróci się czas przejazdu na tym odcinku.

Inwestycja w województwie kujawsko-pomorskim obejmuje renowację i modernizację podtorza oraz obiektów kolejowych, rozjazdów, przejazdów, skrzyżowań oraz wiaduktu.  Czwarte przedsięwzięcie przewiduje renowację 69 km linii kolejowej nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów na odcinku Kalety – Kluczbork. Jego głównym celem jest zwiększenie prędkości składów na tym odcinku i skrócenie czasów przejazdu.

Ostatni z dofinansowanych projektów dotyczy remontu linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na Śląsku na odcinkach Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa, których łączna długość wynosi 68 km.