Prace torowe mogą generować niebezpieczne zdarzenia

Prace torowe mogą generować niebezpieczne zdarzenia

14 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2014 roku odnotowano 28 zdarzeń (wypadków i incydentów) na torach czynnych, będących bezpośrednim wynikiem prac budowlanych i remontowych, prowadzonych na sąsiadujących z nimi torach zamkniętych – wynika z danych zarejestrowanych przez UTK, na podstawie zgłoszeń dokonanych przez podmioty sektora kolejowego.

Prace torowe mogą generować niebezpieczne zdarzenia
Fot. Rafał Wilgusiak

Największą grupę, tj. 14 przypadków stanowiły zdarzenia zaistniałe wskutek pozostawienia pojazdów, urządzeń oraz sprzętu i materiałów (np. koparki, samochody robocze, szyny, podkłady czy złom) w skrajni toru, po którym prowadzony był ruch.

W kolejnych 6 przypadkach zdarzenia spowodowane były niewłaściwą obsługą urządzeń, np. naruszeniem skrajni przez pracującą koparkę lub inny pojazd. W pozostałych 8 przypadkach zdarzenia związane były albo z uszkodzeniem elementów infrastruktury, na których prowadzony był ruch przez urządzania lub maszyny budowlane wykorzystywane do modernizacji sąsiadującego toru albo przez nieprawidłowości w zakresie zabudowy nowych elementów infrastruktury, np. naruszenie skrajni sąsiedniego toru przez zabudowywany element infrastruktury.

Wiele zagrożeń wynika też z częstych zmian organizacji ruchu, w związku z prowadzonymi pracami inwestycyjnymi.

Niemniej niebezpieczne są uszkodzenia elementów infrastruktury kolejowej lub jej degradacja. Łącznie w 2014 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa UTK zgłoszono 48 zdarzeń tego rodzaju: 18 było spowodowanych uszkodzeniem podkładów lub podrozjazdnic, 12 było spowodowanych pęknięciem szyn lub iglic, w 5 przypadkach zostały przekroczone parametry toru (wichrowatość, przechyłka).

Aby minimalizować wspomniane zagrożenia w strukturach PKP PLK powołano zespół ds. oceny ryzyka związanego z inwestycjami. W trzecim kwartale 2014 roku zarządca wdrożył też program audytów inwestycyjnych, których do końca roku zrealizowała łącznie 10 głównie tam, gdzie występowały największe natężenie prac oraz w obszarach największej gęstości ruchu pociągów. Kontynuacja tych działań planowana jest w 2015 roku, w którym przewidzianych jest 12 audytów.

Ponadto, w 2014 roku PLK przeprowadziły 38 kontroli projektów inwestycyjnych. W roku 2015 zaplanowanych zostało 45 kolejnych kontroli w tym zakresie.