We Wrocławiu rusza produkcja nadwozi EZT-ów Bombardiera

We Wrocławiu rusza produkcja nadwozi EZT-ów Bombardiera

22 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W stolicy Dolnego Śląska Bombardier Transportation Polska produkuje nadwozia do wszystkich lokomotyw serii TRAXX. Aktualnie fabryka rozpoczyna nową działalność - budowę nadwozi elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na początek dla hamburskiej kolei S-Bahn.

We Wrocławiu rusza produkcja nadwozi EZT-ów Bombardiera
Fot. Bombardier Transportation

Wrocławski zakład Bombardiera, w którym powstają nadwozia najbardziej popularnych w Europie lokomotyw TRAXX, przeszedł niedawno zmianę organizacyjną. Przedtem funkcjonował w strukturze Bombardiera w ramach dywizji lokomotyw. Aktualnie wchodzi w skład nowo utworzonej jednostki organizacyjnej, specjalizującej się w wytwarzaniu nadwozi do różnych pojazdów kolejowych, produkowanych przez Bombardiera. Ten awans stawia przed zakładem nowe wyzwania oraz możliwości. Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardiera na Polskę informuje, że we Wrocławiu, poza pudłami lokomotyw, będą teraz produkowane także nadwozia taboru pasażerskiego – zespołów trakcyjnych różnego typu. Tym samym producent taboru spełnia deklarację złożoną w 2013 r. w rozmowie z naszą redakcją.

Podwojenie personelu

Już dziś w zakładzie trwa budowa podstawowych podzespołów do nadwozi nowych pociągów hamburskiej kolei S-Bahn. Aktualnie powstaje dach i podwozie pojazdu. Pierwsze pudło będzie gotowe w styczniu 2015 r.

– Stoimy przed dużym wyzwaniem, ponieważ pudło EZT zdecydowanie różni się konstrukcyjnie od nadwozia lokomotywy. S-Bahn Hamburg to ważny klient naszej firmy i musimy być pewni swojej jakości i terminowości. Dlatego podjęliśmy się szeregu nowych inicjatyw – tłumaczy Krzysztof Gablankowski, prezes zarządu Bombardier Transportation Polska. – W 2014 r. podwoiliśmy liczbę personelu produkcyjnego i w samym Wrocławiu zatrudniamy ok. 600 osób. Do tego dochodzą inwestycje w nowe linie produkcyjne oraz praca nad nowymi metodami produkcji, spawania i montażu nadwozi – dodaje.

Wizualizacja EZT produkowanego przez Bombardiera dla S-Bahn.

Bombardier Transportation Polska planuje kolejne inwestycje w obiekty wrocławskiego zakładu, aby przygotować się do produkcji nadwozi taboru pasażerskiego na jeszcze większą skalę. Dzięki temu zakład będzie miał – po nadwoziach lokomotyw – drugą „nogę”. A nowa działalność produkcyjna zapewni personelowi Bombardiera stabilne zatrudnienie, perspektywę pracy i dobre warunki socjalne.

– Myślimy też o inwestycji w nowe technologie, bo im nowsza jest generacja pojazdów, tym wyższe są wymagania, w tym normy podczas testów zderzeniowych. Dlatego chcemy wprowadzić spawanie laserowe, które pozwoli utrzymać rygorystyczną tolerancję wyrobu, a jednocześnie emitować mniej ciepła podczas spawania w porównaniu ze spawaniem tradycyjnym – podkreśla prezes spółki.

Dwuletni plan

Wejście przez Bombardier Transportation Polska w produkcję taboru pasażerskiego będzie oznaczało dalszą rekrutację pracowników. Można się jej spodziewać w latach 2016-17, gdy plany rozwojowe spółki zostaną urzeczywistnione.

Historia wrocławskiego zakładu sięga lat 30. XIX wieku. Po II wojnie światowej w halach powstała Państwowa Fabryka Wagonów Pafawag, polski potentat w produkcji pojazdów trakcyjnych. W 1997 r. fabrykę przejęła firma Adtranz, która z kolei w 2001 r. została przejęta przez koncern Bombardier Transportation, a wrocławski zakład stał się kluczowym ogniwem łańcucha logistycznego Bombardiera w Europie. Obecnie Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu jest jedną z najstarszych fabryk taboru kolejowego w Europie i jednocześnie najstarszą stale działającą fabryką taboru w Polsce.

Artykuł jest fragmentem reportażu z wrocławskiej fabryki Bombardiera, który ukazał się w numerze 25-26 (2014 r.) „Kuriera Kolejowego”.

Galeria zdjęć z zakładu we Wrocławiu:

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł SKM Warszawa: przetarg na obsługę 14WE SKM Warszawa: przetarg na obsługę 14WE
Następny artykuł PKP PLK: 2014 rok najbezpieczniejszy w historii spółki PKP PLK: 2014 rok najbezpieczniejszy w historii spółki