FLIRT i KISS zadebiutowały w trakcji wielokrotnej

FLIRT i KISS zadebiutowały w trakcji wielokrotnej

30 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po raz pierwszy DB Regio AG i Luksemburskie Koleje Państwowe (CFL) wyruszyły w kurs pomiędzy miastami Trier i Koblenz na terenie landu Nadrenia – Palatynat w trakcji wielokrotnej.

FLIRT i KISS zadebiutowały w trakcji wielokrotnej
Fot. Stadler Polska

Już w grudniu 2014 r. Federalny Urząd Kolejnictwa wydał dopuszczenie dla mieszanej trakcji wielokrotnej złożonej z niskopodłogowego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT, należącego do DB Regio AG i piętrowego elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS Luksemburskich Kolei Państwowych (CFL).

Teraz oba pojazdy, po zakończonej sukcesem fazie testów, zostały włączone do eksploatacji. Połączone zespoły trakcyjne jeżdżą na trasie Koblenz - Trier w Nadrenii - Palatynacie.

Jest to pierwszy i jedyny przypadek wykorzystania mieszanej trakcji wielokrotnej pociągu piętrowego z jednopoziomowym.

– Wkroczyliśmy w nową erę w pasażerskim transporcie kolejowym – powiedział Ulf Braker, prezes zarządu Stadler Pankow. – Po raz pierwszy zespoły trakcyjne różnych typów, należące do dwóch europejskich kolei państwowych, poruszają się wspólnie. Jest to szczególnie dobra wiadomość dla osób podróżujących w obu krajach - brak konieczności przesiadania się znacznie podniesie komfort podróży. Projekt ten potwierdza, że partnerska współpraca producenta pojazdów z przewoźnikami oraz innowacyjne pomysły mogą być realizowane ponad granicami państw, z korzyścią dla pasażerów i gospodarki – dodał.

Pięciu przewoźników z czterech landów (Nadrenia-Palatynat, Hesja, Badenia-Wirtembergia i Saara) złożyło zamówienia na nowoczesne i spełniające najwyższe wymagania usługi transportowe, z których teraz można korzystać na trasach regionalnego ekspresu „SÜWEX”.

Luksemburskie Koleje Państwowe CFL zamówiły w Stadler Pankow osiem trójczłonowych, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS do obsługi tras w Luksemburgu oraz połączeń zagranicznych z Niemcami. Pociągi dysponują 284 miejscami siedzącymi, w tym 29 w pierwszej klasie, jak również przestronnymi pomieszczeniami wielofunkcyjnymi.

DB Regio AG zamówiły w Stadler Pankow 28 pięcioczłonowych, niskopodłogowych zespołów trakcyjnych do obsługi tras w Nadrenii-Palatynacie. Są to FLIRT-y trzeciej generacji, które mogą poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Spełniając normy zderzeniowe EN15227 należą do najbezpieczniejszych pociągów w swojej klasie. Nowością są ciche, bezdrzwiowe wagony środkowe, zapewniające komfortową, spokojną podróż. Pociąg posiada 248 miejsc siedzących w II klasie oraz 23 miejsca siedzące w I klasie.