Do 8 czerwca 2015 r. potrwają konsultacje społeczne projektu Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030).
Celem opracowania jest wskazanie rozwiązań w obszarze przewozów pasażerskich na terenie województwa łódzkiego, w tym przede wszystkim określenie sieci transportowej, na której Urząd Marszałkowski będzie organizował przewozy o charakterze użyteczności publicznej.
Wdrożenie zaplanowanych działań przyczyni się do racjonalnego kształtowania środków publicznych przeznaczonych na publiczny transport zbiorowy poprzez dopasowanie oferty przewozowej i kierunków rozwoju do aktualnych i przyszłych oczekiwań pasażerów w oparciu o dostępne możliwości finansowe województwa łódzkiego.
Wariant podstawowy zakłada wykonywanie przewozów kolejowych na liniach: Łódź - Sieradz, Łódź - Kutno, Łódź - Łowicz, Łódź - Koluszki - Skierniewice z wydłużeniem do Warszawy, Łódź - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno, Łódź - Piotrków Trybunalski - Radomsko, Kutno - Łowicz - Skierniewice.
Wariant ten, po przeprowadzeniu stosownej analizy, można będzie rozszerzyć o odcinki sieci kolejowej dochodzące do granicy województwa, a także utworzenie linii: Wieluń - Wieruszów - granica województwa wielkopolskiego (kierunek Kępno), Wieluń - granica województwa śląskiego (kierunek Tarnowskie Góry), Łódź - Tomaszów Mazowieckie - Opoczno do granicy województwa śląskiego (kierunek Częstochowa), Łódź - Koluszki - Tomaszów Mazowiecki - Drzewica do granicy województwa mazowieckiego (kierunek Radom).
Opisane warianty zostały przedstawione na poniższej mapie.
Sposób organizacji i rodzaj wyposażenia węzłów przesiadkowych (oprócz podstawowych wyszczególniono planowane – Bełchatów, Brzeziny, Drzewica, Pajęczno, Poddębice, Rawa Mazowiecka, Wieruszów, Wieluń) będzie zależne od ich roli, liczby linii i liczby pasażerów korzystających z tych węzłów. Linią przerywaną zaznaczono uzupełniającą komunikację autobusową.
Więcej informacji o konsultacjach na stronie www.plantransportowy.lodzkie.pl.