Dworzec w Aleksandrowie Kujawskim odzyskuje blask

Dworzec w Aleksandrowie Kujawskim odzyskuje blask

16 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończył się kolejny etap kompleksowej rewitalizacji budynku dworca kolejowego w Aleksandrowie Kujawskim, stanowiącego największą dumę miasta. Prace prowadzone były w części od sali restauracyjnej do holu głównego wraz z poddaszem.

Dworzec w Aleksandrowie Kujawskim odzyskuje blask
Fot. aleksandrowkujawski.pl

W wyremontowanych pomieszczeniach wymieniona została instalacja elektryczna, stolarka okienna i drzwiowa, położone zostały nowe tynki i gładzie, nowe podłogi oraz wielobarwna posadzka w holu.

Zamknięte dotąd pomieszczenia strychowe zaadaptowane zostały na sale użytkowe, doświetlone czterema oknami połaciowymi. W pomieszczeniach tych wyeksponowane zostały belki konstrukcyjne więźby dachowej, nadające pomieszczeniom dodatkowego uroku.
Do zaadaptowanych pomieszczeń poprowadzono czterobiegową klatkę schodową i dodatkowo zamontowano windę. Zarówno na parterze, jak również przy salach na poddaszu wykonano wygodne toalety, w tym toaletę dla osób niepełnosprawnych.

Wkrótce zrewitalizowana część budynku dworcowego zostanie oddana do użytku. Jeszcze w tym roku ukończone zostaną prace w dawnej sali restauracyjnej, polegające na odtworzeniu ceramicznej posadzki barwionej w masie oraz zamontowany zostanie stylizowany żyrandol i kinkiety. 

Niepowtarzalność dworca jest związana z funkcjami, które spełniał znajdując się na rosyjsko-pruskiej stacji granicznej. Pierwotny budynek dworca w Aleksandrowie wzniesiony w latach 1860-1862 był znacznie mniej okazały niż dziś. Mimo to, w jego wnętrzu znalazły się pomieszczenia przeznaczone na biuro ruchu drogi żelaznej, stacja telegrafu międzynarodowego, sala rewizji celnych, urząd pocztowy, a także bufety, wygodna poczekalnia oraz pokoje gościnne.

Niezwykle okazały wygląd budynek zawdzięcza wizycie Aleksandra II. Istniejący klasycystyczny gmach dworca rozbudowano w stylu neorenesansu francuskiego i luksusowo wyposażono dla potrzeb cara i jego dworu. Powstało wówczas okazałe południowe skrzydło.
W północnym zaś umieszczono reprezentacyjne „apartamenty dworskie” czyli komnaty dla dostojnych gości tzw. „carskie pokoje” charakterystyczne dla dworców pierwszej klasy. W dniu 4 września 1879 r. w apartamentach tych car przyjął cesarza niemieckiego Wilhelma I.

Niezależnie od tego wydarzenia stacja kolejowa funkcjonowała jako bardzo ważny „port lądowy" na granicy Królestwa Polskiego i Rosji z  Prusami. Dysponowała luksusową obsługą pasażerów oraz była miejscem, przez które przewożono wielkie ilości towarów. W okresie międzywojennym zlikwidowano granicę państwową a dworzec stracił na swym znaczeniu, stając się prowincjonalnym przystankiem kolejowym.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Jak PKP wykorzystują nieużywane obiekty kolejowe? Jak PKP wykorzystują nieużywane obiekty kolejowe?
Następny artykuł Alstom dostarczy 12 pociągów regionalnych do Niemiec Alstom dostarczy 12 pociągów regionalnych do Niemiec