W I połowie 2015 r. do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło 719 skarg od pasażerów na przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury i dworców. To o jedną skargę mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku – podał UTK.
Pasażerowie skarżyli się najczęściej na opóźnienia pociągów, brak informacji o połączeniach, niewłaściwe zapowiedzi na dworcach, stacjach, przystankach oraz w pociągach, a także niedostatecznie dobre warunki podróżowania (temperatura, czystość, dostępność toalet, przepełnienie w pociągu).
Prezes UTK wydał dwie decyzje administracyjne w postępowaniach z zakresu ochrony praw pasażerów. W obydwu przypadkach stwierdził naruszenie przez przewoźników zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym. Obecnie toczy się 11 postępowań dotyczących naruszeń praw pasażerów w transporcie kolejowym.
Ponadto pracownicy UTK prowadzili w I połowie 2015 r. działania nadzorczo-kontrolne wobec podmiotów rynku kolejowego. W ich trakcie pracownicy UTK sprawdzali m.in.: statyczną i dynamiczną informację pasażerską na dworcach kolejowych, oznakowanie kierunkowe i numerowe pociągów, działanie blokad drzwi w pociągach, sprawność klimatyzacji i ogrzewania oraz zatłoczenie składów.
UTK aktywnie uczestniczył również w pracach grupy roboczej ds. ochrony praw pasażerów przy Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej. Rezultatem tych prac jest Komunikat Komisji Europejskiej, zawierający wytyczne interpretacyjne do przepisów rozporządzenia 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.