Leonkiewicz: zaoferujemy smart train

Leonkiewicz: zaoferujemy smart train

20 stycznia 2016 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Smartfony pasażerów oraz internet na pokładzie pociągu to według Jacka Leonkiewicza, prezesa PKP Intercity szansa na stworzenie nowoczesnej oferty dla podróżnych. Poza rozwojem e-biletów i elektronicznej komunikacji spółka jest też otwarta na integrację z przewozami lotniczymi.

Leonkiewicz: zaoferujemy smart train
Fot. PKP Intercity

Przygoda PKP Intercity z internetem na pokładach pociągów zaczęła się niefortunnie. Przewoźnik nie zamówił urządzeń WiFi w pojazdach Pendolino, a później nie porozumiał się w sprawie montażu sprzętu firmy T-Mobile z Alstomem. Sama współpraca PKP Intercity z T-Mobile była też krytykowana, bo w zamian za dostarczenie internetu w wagonach, dostawca usługi okleił tabor reklamami, łącznie z oknami.

– WiFi to dla nas bardzo ważna rzecz. W Pendolino to była nasza porażka, byliśmy związani umową z podwykonawcą. Aktualnie jesteśmy w dialogu technicznym z nowymi wykonawcami i wkrótce w pociągach EIP zacznie pojawiać się internet – twierdzi Jacek Leonkiewicz.

WiFi zagościło niedawno z powodzeniem w nowych składach FLIRT3 i w Dartach. Leonkiewicz twierdzi, że ta usługa działa dziś w bardzo skromnej wersji. Wkrótce się to zmieni i przy próbie uruchomienia WiFi w EZT-ach pasażerom wyświetli się automatycznie landing page, czyli pierwsza strona powitalna, na której pojawią się odnośniki do kolejnych usług elektronicznych przewoźnika.

– Zbudowaliśmy kompetencje z WiFi - marketingiem. W ciągu pierwszego miesiąca eksploatacji EZT-ów zalogowało się w WiFi ok. 60 tys. osób, a średni czas sesji to ok. 60 minut. W 2016 r. chcemy rozwinąć tę działalność, podnieść poprzeczkę, wprowadzić internet rzeczy w nowym taborze – opowiada prezes PKP IC.

Przewoźnik jest zdania, że dziś każdy ma smartfon i chętnie korzysta z niego na pokładzie pociągu, dlatego postanowił wskrzesić pomysł sprzed 2-3 lat: powstaną elektroniczne usługi jak wideo na żądanie (VoD), dostęp do e-booków, do e-pracy oraz elektronicznej informacji pasażerskiej.

W planach PKP Intercity jest też uruchomienie nowej strony internetowej, na której będzie więcej opcji przy wyszukiwaniu połączeń i zakupie biletów. Pojawi się np. możliwość wyboru miejsc w pociągu. Przewoźnik planuje też uruchomić program lojalnościowy oraz rozwinąć ofertę kodów promocyjnych. Dziś dzięki kodom pasażerowie otrzymują zniżki na usługi korporacji taksówkowych.

– Chcemy też rozwijać współpracę z innymi przewoźnikami, m.in. lotniczymi i integrować przewozy sprzedażowo. Zamierzamy uruchomić sprzedaż biletów przez internet dla psa i bagażu oraz biletów powrotnych i przesiadkowych z aktywnym wyborem miejsc w pociągu – dodaje Jacek Leonkiewicz.