Zysk netto Grupy PKP Cargo w 2015 r. wyniósł 31 mln zł

Zysk netto Grupy PKP Cargo w 2015 r. wyniósł 31 mln zł

18 marca 2016 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

Na wynik wpłynęły m.in. odpisy z tytułu utraty wartości aktywów spółki, w żaden sposób nie zmieniające sytuacji płynnościowej Grupy. Rok 2015 charakteryzował się prowadzonymi przez PKP Cargo działaniami ukierunkowanymi na utrzymanie pozycji niekwestionowanego lidera w kraju i wiodącego operatora logistycznego w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W 2016 roku największy polski przewoźnik będzie kontynuował realizację tych strategicznych celów.

Zysk netto Grupy PKP Cargo w 2015 r. wyniósł 31 mln zł
Fot.

- Działając na bardzo wymagającym i konkurencyjnym rynku skupiliśmy się na realizacji strategicznych celów. Zwiększyliśmy przewozy i przychody. Nasze udziały rynkowe są stabilne, zwielokrotniliśmy obecność poza granicami kraju. To wszystko sprawiło, że mimo dokonanych odpisów z tytułu utraty wartości dotyczących rzeczowych aktywów trwałych -  tabor kolejowy - oraz zapasów, w kwocie ponad  177 mln zł, uzyskaliśmy satysfakcjonujące wyniki finansowe i operacyjne – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

W 2015 r. Grupa PKP Cargo przewiozła ponad 116 mln ton towarów (+5% rdr) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie blisko 30 mld tkm (+3% rdr). Przewozy realizowało pięć podmiotów z grupy kapitałowej: PKP Cargo, PKP Cargo Service oraz trzech przewoźników wchodzących w skład należącej do PKP Cargo Grupy AWT, działających w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Na uzyskane wyniki znaczący wpływ miał rozwój przewozów poza granicami Polski, które wyniosły łącznie 12 mln ton i 1,6 mld tkm. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost odpowiednio o 344% i 336%.

Udział Grupy PKP Cargo w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych wyniósł w 2015 r. 55,8% pod względem pracy przewozowej i 47,7% pod względem masy. Na przewozy spółki wpływ miały bardzo wymagające okoliczności rynkowe, w szczególności silnie kurczący się rynek kruszyw oraz kryzys branży węglowej.

Pomimo zawirowań na rynku, w 2015 r. przychody Grupy wyniosły 4,55 mld zł (+7% rdr), przy kosztach operacyjnych na poziomie 4,5 mld zł (+8% rdr). Do 705 mln zł (+40% rdr)  wzrósł w ujęciu rocznym wynik EBITDA, a zysk netto wyniósł 31 mln zł (-60% rdr). Wynik ten obciążyły jednorazowy odpis z tytułu utraty wartości aktywów w wysokości 177 mln zł. Nie ma on żadnego wpływu na sytuację płynnościową spółki.

Największą grupą towarową PKP Cargo w 2015 r. były paliwa stałe. Stanowiły one łącznie blisko połowę całej pracy przewozowej (46%). Praca przewozowa, jaką Grupa wykonała w tym segmencie wyniosła 13,6 mld tkm (+12% rdr), z czego 13 mld tkm (+9% rdr) przypadło na samo PKP Cargo. W czwartym kwartale wzrost przewozów paliw stałych mierzony pracą przewozową wyniósł 19% kwartał do kwartału dla całej Grupy i 12% dla przewoźnika.

Drugim pod względem wielkości przewozów rynku Grupy PKP Cargo (18% całości pracy przewozowej w 2015 r.) były kruszywa i materiały budowlane. Praca przewozowa Grupy w 2015 r. w tym segmencie rynku wyniosła 5,3 mld tkm (-14% rdr), z czego 5,2 mld tkm (-15% rdr) przypadło na przewoźnika. W samym czwartym kwartale spadek w tej części rynku wyniósł 22% dla całej Grupy i 23% dla PKP Cargo. Analitycy przewidują, że rynek przewozów kruszyw i materiałów budowlanych w Polsce powinien ożywić się w najbliższych miesiącach w związku z oczekiwanym rozpoczęciem wielomiliardowych inwestycji infrastrukturalnych.

W roku ubiegłym Grupa PKP Cargo zanotowała wyraźny wzrost w przewozach metali i rud – wykonała w tej kategorii przewozowej 2 mld tkm (+2% rdr), z czego za 1,96 mld tkm (+3% rdr) odpowiadało PKP CArgo. W czwartym kwartale praca przewozowa Grupy w kategorii metali i rud była wyższa o 14%, a samego PKP Cargo 11% w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku.

Przewozy intermodalne są najdynamiczniej rozwijającą się częścią rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. W ubiegłym roku Grupa PKP Cargo wykonała w tym segmencie rynku ponad 2 mld tkm (+11% rdr), z czego na samo PKP Cargo przypadło 1,93 mld tkm (+5% rdr). Przewozy intermodalne rosły szczególnie w czwartym kwartale. Grupa zwiększyła pracę przewozową w tym segmencie o 31%, a PKP Cargo o 19% w porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2014 r. W związku z licznymi inwestycjami w przewozy kombinowane (infrastruktura, tabor) oraz rozwojem produktów, PKP Cargo liczy na dalsze wzrosty w tej grupie towarowej.

Na dłuższą dyskusję nt. transportu intermodalnego "Kurier Kolejowy" zaprasza do Gdańska. 7-8 kwietnia 2016 r odbędzie się tam IV edycja Forum Intermodalnego FRACHT 2016. Wszystkich zainteresowanych udziałem - przedstawicieli firm spedycyjnych, logistycznych i transportowych oraz wszystkich tych, których działalność może mieć znaczący wpływ na rozwój transportu intermodalnego w Polsce, zachęcamy do zapoznania się z programem Forum i rejestracji. Zapraszamy również do współpracy na zasadach partnerskich. Organizatorem konferencji jest KOW.