A. Pawłowski: rośnie poziom bezpieczeństwa na kolei

A. Pawłowski: rośnie poziom bezpieczeństwa na kolei

20 czerwca 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

Dzięki inwestycjom poprawiającym parametry jakościowe elementów infrastruktury oraz działaniom podejmowanym przez nas w obszarze utrzymania sieci kolejowej i prowadzenia ruchu pociągów można śmiało stwierdzić, że kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiem transportu - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. eksploatacji.

A. Pawłowski: rośnie poziom bezpieczeństwa na kolei
Fot. PKP PLK

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych. Jakie działania podejmuje PKP PLK w tym zakresie?
Prowadzone w tym obszarze działania koncentrują się przede wszystkim na inwestowaniu w infrastrukturę, w tym nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki inwestycjom zamontowano nowe, zwiększające bezpieczeństwo urządzenia zabezpieczenia przejazdów kolejowych, a od strony torów zamontowano prawie 1000 specjalnych sygnałów dla maszynistów (TOP), informujących o stanie urządzeń na przejeździe kolejowym. Dzięki temu w przypadku uszkodzenia urządzeń na przejeździe maszynista jest informowany przez urządzenia przytorowe i pociągi zwalniają. Stałym elementem poprawy bezpieczeństwa są działania techniczne obejmujące m.in. utrzymanie infrastruktury. Kupujemy też nowy sprzęt dedykowany m.in. diagnostyce kolejowej, który pozwala szybciej wykryć potencjalne usterki w infrastrukturze. W sumie podejmowanych i konsekwentnie realizowanych jest ponad 200 inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa. To sprawiło, że rok 2014 był najbezpieczniejszy na kolei i w 2015 utrzymano ten trend. W ubiegłym roku o 12 proc. spadła liczba kolizji i wykolejeń oraz o 12 proc. mniej było wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.

Trzeba podkreślić, że tylko w ubiegłym roku wyremontowaliśmy ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniliśmy 1250 rozjazdów, wybudowaliśmy 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Na szczególną uwagę zasługują działania w tym ostatnim aspekcie, gdyż około 98 proc. wszystkich wypadków na przejazdach kolejowych powodują kierowcy samochodów. Dlatego, tylko w ostatnich trzech latach PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały ponad 1500 przejazdów. Powstało 275 bezkolizyjnych skrzyżowań, czyli wiaduktów i tuneli drogowych. W efekcie o 1120 zmniejszono całkowitą liczbę przejazdów z 13 864 do 12 744 obiektów. Ponadto na przejazdach montowany jest monitoring, który pozwala kierować do policji nagrania o naruszeniu przepisów ruchu drogowego – m.in. sytuacje omijania lub wyłamywania rogatek.

Wiele mówi się o podnoszeniu kwalifikacji pracowników PLK. Jak ten proces się odbywa?
Oprócz inwestycji w infrastrukturę i urządzenia w równym stopniu nasze działania skierowane są na szkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur. W 2015 r. PLK przeprowadziła w zakresie bezpieczeństwa ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostek organizacyjnych, a także kontrole w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów w miejscach prowadzonych inwestycji oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Nadzór prowadzony jest w dzień i w nocy i obejmuje działania planowe oraz nadzwyczajne. W przedsięwzięciu uczestniczą także funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Cały wywiad z Andrzejem Pawłowskim, wiceprezesem PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektorem ds. eksploatacji można przeczytać w czerwcowym wydaniu miesięcznika "Kurier Kolejowy".