Stabilizacja rynku przewozów towarowych

Stabilizacja rynku przewozów towarowych

03 kwietnia 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego podał najnowsze dane o wynikach przewozowych kolei towarowej. W lutym 2017 r. przewieziono o 2,4%  więcej masy niż w lutym 2016 r.  Wzrost miał również miejsce w wykonanej pracy przewozowej (o 2,2%), jak również w pracy eksploatacyjnej (1,4 %).

Stabilizacja rynku przewozów towarowych
Fot. PKP Cargo

Średnia odległość przewożonych ładunków, podobnie jak w 2016 r., wyniosła w dwóch lutym 228 km.  Porównując pierwsze dwa miesiące 2017 r. z analogicznym okresem ubiegłego roku widoczny jest wzrost wszystkich parametrów, co ma związek z bardziej stabilnym początkiem roku 2017 w porównaniu do początku 2016 r. kiedy na wyniki przewoźników negatywny wpływ miała ciepła zima, co skutkowało mniejszym zapotrzebowaniem na przewozy węgla.

Pod względem przetransportowanej masy ładunków największym przewoźnikiem jest PKP Cargo, którego udział w rynku wzrósł z 44,31% w 2016 r. do 44,49%. Kolejne miejsca na liście zajmują DB Cargo (19,08%), Lotos Kolej (5,86%), PKP LHS (4,55%), CTL Logistics (3,98%), PUK Kolprem (3,02%), Pol-Miedź-Trans (2,04%), Freghtliner PL (2,01%). Pozostali przewoźnicy mieli udziały poniżej 2%.

Pozycja największej spółki na rynku jest jeszcze silniejsza jeśli weźmiemy pod uwagę pracę przewozową jest jeszcze silniejsza. PKP Cargo wykonało 52,23% pracy przewozowej podczas gdy w analogicznym okresie 2016 r. wyniósł 51,90%. Zmniejszył się natomiast udział spółki Lotos Kolej (z 11,43% do 9,90%). Kolejne miejsca zajmują PKP  LHS (6,50%), DB Cargo (5,94%),CTL Logistics (5,12%), Orlen KolTrans (2,78%), Freightliner PL (2,76%).