Transport miejski Cztery miasta zainwestują prawie 1,2 mld w transport tramwajowy

Cztery miasta zainwestują prawie 1,2 mld w transport tramwajowy

04 sierpnia 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 6 umów na dofinansowanie inwestycji tramwajowych realizowanych w Toruniu, Bydgoszczy, Krakowie i Poznaniu. Unijne wsparcie w kwocie ponad 622 mln złotych pozwoli na zakup pojazdów oraz wybudowanie nowych torowisk. Łączna wartość inwestycji wynosi 1,171 mld zł.

Cztery miasta zainwestują prawie 1,2 mld w transport tramwajowy
Fot. MPK Poznań

Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Przemysław Gorgol podkreślił, że w ramach obecnej perspektywy finansowej podpisano już 117 umów o dofinansowanie. Tym samym połowa budżetu opiewającego na 10 mld zł w ramach POIiŚ 2014-2020 została już wykorzystana.

Najwięcej środków spośród podpisanych wczoraj umów, 195,6 mln zł trafi do Torunia na wsparcie projektu pod nazwą „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II”. W ramach inwestycji wybudowana zostanie linia tramwajowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar. Dzięki temu centrum miasta zostanie połączone z ośrodkami edukacji, sportu, skupiskami miejsc pracy i dużymi osiedlami mieszkaniowymi. Zmodernizowane zostanie torowisko wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej oraz na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Śląskiego, a także na trasie linii nr 2 na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Reja. Na odcinku od ronda bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej oprócz modernizacji torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej zmieniony zostanie układ drogowy. Przedsięwzięcie obejmuje też m.in. zakup 5 niskopodłogowych tramwajów z zestawem obsługowym, zakup 3 pojazdów do obsługi sieci trakcyjnej i infrastruktury torowej oraz 14 hybrydowych i 6 elektrycznych niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów. Inwestycja na łączną kwotę ponad 400 mln zł zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu oraz komfort podróży pasażerów komunikacji tramwajowej. Projekt ma zostać ukończony przed 2023 r.

W sąsiedniej Bydgoszczy tramwaje pojadą nową trasą wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Dodatkowo nastąpi rozbudowa układu drogowego, (w tym budowa nowej drogi dwujezdniowej z wydzielonym buspasem w ciągu ul. Kujawskiej), przebudowa infrastruktury transportu szynowego w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętli Magnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego - Szpitalna - Szarych Szeregów - Bełzy oraz przyłączenie tych odcinków do Systemu Transportowego miasta Bydgoszczy (ITS). W ramach inwestycji wartej 277 mln zł (dofinansowanie UE to 168,3 mln zł) przebudowane i wybudowane zostaną: parkingi (w tym Park&Ride przy rondzie Kujawskim, parkingi na ul. Ustronie i ul. Długiej oraz miejsca postojowe przy ul. Kujawskiej 48); zatoki autobusowe, chodniki i przejścia dla pieszych oraz ścieżki rowerowe. Przedsięwzięcie obejmuje też zakup 15 sztuk nowoczesnego taboru tramwajowego. Prace mają zostać wykonane do 2021 r. 

Nowa linia powstanie też w Krakowie. Projekt polega na budowie nowej linii tramwajowej o długości ok. 1,7 km (podwójnego toru) wzdłuż Trasy Łagiewnickiej na odcinku od ul. Zakopiańskiej do istniejącej pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowie istniejącej linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku ok. 0,6 km (podwójnego toru). Kosztem 200 mln zł (dofinansowanie UE to 97,6 mln zł) przebudowane zostaną elementy układu drogowego kolidującego z planowaną inwestycją oraz infrastruktury towarzyszącej w zakresie sieci uzbrojenia terenu, systemu sterowania obszarowego, systemu informacji pasażerskiej. Dodatkowo, zakresem projektu objęto przebudowę pętli tramwajowej, budowę podstacji trakcyjnej, peronów przystankowych i wykonanie nasadzeń. Inwestycja potrwa do 2020 r.

Natomiast w Poznaniu zostaną zrealizowane aż 3 projekty, które obejmą przebudowę tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, Pl. Wolności, Towarowa (koszt 100 mln zł, wsparcie UE to 45,4 mln zł), przebudowę trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego (koszt 130 mln zł, wsparcie UE to 59 mln zł), budowę trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicy Ratajczaka oraz przebudowę trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego (koszt 64,4, mln zł, wsparcie UE to 27,2 mln zł).

W ramach pierwszego projektu do 2020 r. nastąpi uprzywilejowanie ruchu pieszego i rowerowego oraz komunikacji tramwajowej. Poprzez likwidację jezdni i poszerzenie chodników w ciągu ul. 27 Grudnia - pl. Wolności na odcinku ok. 500 m powstaną ciągi pieszo-rowerowo-tramwajowe (tzw. "deptaki"). Odnowiona ma być ul. Św. Marcin, na której planowane są: zawężenie przekrojów poprzecznych jezdni, poszerzenie chodników oraz budowa dróg rowerowych na odcinku ok. 900 m. Projekt przewiduje też modernizację skrzyżowań: Święty Marcin/Ratajczaka oraz 27 Grudnia/ Ratajczaka, budowę nowego przystanku tramwajowego na ul. Św. Marcin. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek tramwajowy z pl. Wolności zostanie przeniesiony za skrzyżowanie z ul. Ratajczaka na ul. 27 Grudnia (wraz z dostosowaniem go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami). Przy pięciu przystankach tramwajowych przewidziano budowę obiektów Bike&Ride.

W ramach drugiej inwestycji wybudowana zostanie nowa dwutorowa trasa tramwajowa w ul. Niezłomnych oraz w ul. Ratajczaka. Prace budowlane przebiegać będą na ul. Niezłomnych oraz w ul. Ratajczaka (na odcinku od skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi/Wierzbięcice do ul. 27 Grudnia). Przebudowany zostanie węzeł rozjazdowy Królowej Jadwigi / Wierzbięcice. Istniejący układ drogowy zostanie przebudowany lub dostosowany do nowych rozwiązań. Usunięte zostaną kolizje infrastrukturalne. Inwestycja zakończy się do 2022 r.

Przedmiotem trzeciego projektu realizowanego w stolicy Wielkopolski jest przebudowa torowiska w ul. Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego do ul. Prusa, o łącznej długości trasy tramwajowej 1,24 km. Projekt „dowiązano" do przebudowanego w latach 2015-2016 węzła „Żeromskiego", a także istniejącego torowiska w ul. Dąbrowskiego za ul. Prusa (na wysokości ul. Strzałkowskiego) oraz w ul. Kraszewskiego na skrzyżowaniu z ul. Słowackiego. W ramach inwestycji, która potrwa do 2022 r. planuje się: przebudowę istniejącego torowiska tramwajowego, wraz z podtorzem i odwodnieniem, a także siecią trakcyjną (w tym likwidację podwieszeń trakcji do budynków); przebudowę istniejących platform przystankowych; budowę parkingów rowerowych w sąsiedztwie przystanków; przebudowę infrastruktury towarzyszącej (kolizje); przebudowę oświetlenia ulicy i przystanków; przebudowę podstacji trakcyjnej (transformatorowo- prostownikowej) „Janickiego".

Warto też nadmienić, że CUPT dofinansował kwotą 40,2 mln zł również projekt utworzenia węzła integracyjnego Gdynia Chylonia. Kosztem 66 mln zł nastąpi przebudowa placu Dworcowego, budowa parkingu Park and Ride, utworzone zostaną buspasy w ciągu ulicy Morskiej, przebudowane zatoki komunikacji miejskiej wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montaż tablic informacji pasażerskiej. W ten sposób przed 2020 rokiem mieszkańcy Gdyni zyskają nowoczesny węzeł integracyjny w dzielnicy Chylonia oraz parking Park and Ride, gdzie będą mogli pozostawić samochody w wyznaczonych miejscach oraz przesiąść się do komunikacji zbiorowej - SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej). Dzięki budowie buspasów autobusy będą mogły szybciej przemieszczać się po mieście, a pasażerowie tego środka transportu nie będą stać w korkach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł W nowej perspektywie do 2030 r. PLK planuje inwestycje na 80 mld zł W nowej perspektywie do 2030 r. PLK planuje inwestycje na 80 mld zł
Następny artykuł Podróże pociagami ŁKA docenione przez pasażerów Podróże pociagami ŁKA docenione przez pasażerów